Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

家庭



家庭

Family/Keluarga

Kadang-kadang kita tak sedar bahawa family atau keluarga lah yang utama. Kadang-kadang memang susah nak membuat keputusan seandainya ia berkait rapat dengan kehendak sendiri. Sesuatu yang bila kita lakukan akan membuahkan kepuasan.

Rasa tersedar sekejap bila ada seorang member nilah yang sanggup tinggalkan peluang yang besar demi keluarga.

Cerita pertama ialah sebab tak dapat luangkan masa dengan keluarga bila pilih untuk rebut peluang tu.

Cerita kedua ialah sebab ahli keluarga yang sakit tenat dan dengar cerita akan menjalani pembedahan di bahagian kepala, jadi berbahagi untuk merebut peluang yang satu ni.

Kedua-dua cerita ni tamat dengan mengambil keputusan untuk melepaskan peluang tu. Sebagai member kepada dua orang ni aku rasa bangga jadik member korang seriously walaupun aku tetibe menyampuk bagi idea2 pelik waktu korang buat keputusan tu. Aku suka dengan decision korang. Mungkin berkesan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral/Islam dulu agaknya. Tahniah jugak kepada lementerian Pendidikan Malaysia. Owh tak lupa jugak mak bapak korang yang dah lahir dan besarkan korang sampai jadik 'besar' sekarang. So, segalanya jadik pengajaran yang bermakna untuk aku specially dan jugak kepada sesiapa yang baca blog ni... kalau ada lah.





Jadik memahamilah keputusan seseorang...





Sebelum tu... aku nak share satu short film ni yang berkisar tentang FAMILY then ada jugak bercerita pasal KESEMPURNAAN.

Kesempurnaan - jangan salah anggap dengan ketidaksempurnaan seseorang. Yelah, manusia dicipta Tuhan dengan pelbagai bentuk dan ada sempurna atau sebaliknya. Ketidaksempurnaan tu kadang-kadang jadikkan hidup seseorang sempurna. Sehinggakan ketidaksempurnaan tulah yang buat kita mengenang dia selamanya....





Short film yang menarik!

"...little imperfections that makes them perfect for you..."

video

**** bintanglah

Antara Khazanah Berharga





MRSM Mersing dalam kenangan...
masa - bulan Ramadhan 2006 waktu selepas berbuka...


1 Mawar 1 , 3 Mawar 1, 4 Bestari 1, 5 Bestari, 6 Arif
Takdir menentukan kita sentiasa bersama.
Dulu macam berudu, sekarang dah besar panjang~
Masa - Mini re-union suka-suka 2007


Satu kepala bangsa
masa - hari terakhir sebelum Ikhwan berpindah ke ASIS


Gamat
masa - lepas makan ramai2 kat medan sebelum naik bas ting tong ramai2


Semangat gila ambik gambar kat kelas
masa - hari jumaat sebelum semayang jumaat waktu ni SPM tinggal berapa hari lagi...



Biarlah ianya berbicara sendiri
Bicara indah mahupun duka
Telah disama ertikan kembara ini
Aluan yang pernah kita singgahi
Kita harus di sini lagi
Tertawa dengan sepi sendiri
Kerana itulah aspirasi



(tetibe jiwang kan~)




Petang ini...



Petang ni aku rasa sangat pelik. Bukan petang ni kot. Tapi minggu ni. Minggu pertama exam week. hari Isnin dan Selasa yang lepas aku baru habis paper Numerical Methods dan Chemical Engineering Thermodynamics yang entah macam apa-apa entah. Berjaya menjawab 5 soalan kedua-duanya tapi entah apa yang aku tulis. Tapi sekurang-kurangnya tulis kan. Manela tau Dr Moulay Rachid yang semart kasik markah lebih sebab tulisan cantik.

Sudahlah acab. Tak penat ke ko buat benda pelik. Makan, tidur, main-main dalam bilik. Buruk perangai. Sudahlah engkau ni banyak kene perli dek perangai ko yang pelik. Entahlah, pelik sangat ke aku ni? (tiba-tiba sensitip kan) Entahlah jiwa aku sekarang rase macam bara. Ada orang tiup sikit dengan mulut yang muncung itik aku dah nak terbakar. Aku memang sangat sangat sangat jarang marah orang. Orang yang kenal aku pun tahu. Tapi kalau aku marah aku perap aja... perap sampai jadik jeruk, tak pun sampai jadik asam. Lepas tu telan lah. Yum yum...

Rasa tak selesa buat aku punya aktiviti seharian macam pelik. Bangun lambat sekarang ni pulak buat aku bengang dan bangang dengan sendiri. Bangun-bangun dah terik. Adei... sakit otak! Jiwa pulak kosong gila. Mungkin lepas ni aku kena totally ubah balik perangai burok tersebut. Next week ada paper lagi. Strength of Material dgn Separation Process. Ye! Aku kena call mak bapak aku lagi. Iyelah sapa lagi nak mengadu kalau bukan kat mak bapak korang. Tapi aku bukan nak mengadu. Aku tak reti nak mengadu. Malu dan tak perlu kot...ko boleh setelkan sendiri. Biasanya aku simpan sendiri lah... tapi bila call mak bapak aku aku rasa berisi. Dapat semangat balik nak melakukan sesuatu dan aku percaya semua orang macam tu kan. So, call sekarang mak bapak korang! Nak kene cubit x call?! Rindu. Benda tu sebenarnya yang membuatkan aku atau korang kalau tiba-tiba buat benda pelik, tidur tak lena sampai terkangkang, makan tak kenyang sampai nak demant nak makan benda-benda pelik, macam KFC lah, PIZZA lah, apa-apa jelah yang sewaktu dengannya.

Apa-apa pun seriously, after aku tulis post ni yang tak berapa panjang dan tak berapa pendek ni buat aku relief sikit. Akhir kata, call lah mak bapak korang~




'Free Hair'

Aku botak lagi!!!

Ini bukan krisis

krisis ekonomi ke, krisis percintaan ke

Ini bukan permasalahan

masalah hati ke

Ini juga bukan kekecewaan~

Ini juga bukan pasal kewangan

sebab nak jimat penggunaan syampoo, perapi dan sebagainya



Bukan apa, cuma suka-suka sahaja
Orang kata, ikut kata hati
Sebab aku dah bosan berambut 'serabut ikal mayang'
Eh jangan main-main... rambut aku hampir afro...
Tapi itu tak penting
Yang paling penting... dah hilang dah pun

Percaya atau tak, banyak sebenarnya sebab musabab berambut botak
Jangan tak tahu...

Sebab

Mungkin tindakan 'free hair' ni dapat aku rangkumkan sebagai
Fenomena Pencarian Jati Diri
"Be yourself, no matter what they say"
tiba-tiba kan~

Tapi bagi aku ianya betul-betul apa yang aku maksudkan. Aku dah pernah jugak berkepala gondol dulu. Bila aku gondol, aku rasa lebih berkenyakinan. Sebab yelah... ramai ke orang berani dan sanggup membotakkan kepala? Dan pelikkah berkepala gondol?

Aku ingat lagi waktu kecik-kecik dulu. Kalau bapak aku bawak pergi kedai gunting rambut. Ayat feveret bapak aku,
"Semua kasik potong GI..."
Waktu tu aku dengan adik-adik aku redha jelah... yelah bapak bayarkan~
Nak cakap banyak karang habis semua bulu kene potong.
Tapi aku percaya ada reason di sebalik berambut botak iaitu nampak kemas. Waktu kecik-kecik perlu ke berambut mohawk? atau rambut cacak-cacak? Hurmm
Tapi bapak aku pun bekas askar melayu 501, so benda-benda pasal disiplin ni agak tegaslah.
Lebih-lebih lagi pasal rambut...

Pernah dulu aku selalu kot kene kutuk rambut gondol
"botak! botak! botak!botak! botak! botak!"
pergi kantin
"botak! botak! botak!botak! botak! botak!"
pergi depan kedai alat-tulis
"botak! botak! botak!botak! botak! botak!"
pergi jamban
"botak! botak! botak!botak! botak! botak!"

huh! dalam hati "grrrrrr"

Balik rumah tetiba aku senyap
Hampir dua tiga hari laa... waktu tu darjah 2
Tetiba bapak aku tanya sebab ape balik sekolah aje muncung, senyap
Bila bapak tanya, aku pon apa lagi...
mengadu lah..
COTCETCOTCET

Keesokkan harinya, aku ingat lagi kawan aku nama dia adi
budak setempat ngan aku jugak
Dekat aja dengan rumah aku
Tetiba dari jauh panggil aku BOTAKKKK!!!
Bile dia dekat dgn aku, aku pun dengan tenang, menjawab
"BUKAN BAPAK KO BAYARKAN DUIT GUNTING RAMBUT!!!"
Sejak daripada hari tu, sape je yang cuba memanggil aku botak/pendek/ape2 jelah
aku terus balas ayat yang lebih kurang serupa lah...

Sejak tu... aku dah tak muncung dah after balik sekolah. So sapa-sapa yang nak panggil aku botak, panggil lah... I just don't care. kui3



Disini aku ada sertakan sedikit sisipan ilmu bagi sesiapa yang memiliki makhota yang paling berharga iaitu rambut. (sisipan daripada forum bebas)

1. Rambut sangat lurus

Menunjukan seorang yang memiliki pribadi yang bebas, selalu mengikuti keinginan sendiri, berkepribadian kuat, tidak suka kompromi, dan cendrung bangga pada diri sendiri. Dalam memilih pasangan biasanya mereka akan menjadi sangat pemilih dan lebih suka pasangannya tidak mengganggu kesenangan dirinya untuk menyenangkan diri sendiri.

2. Rambut di kepang atau diikat

Menunjukan pribadi yang terbuka dan disukai banyak orang.
Yang mana rambut anda ? Semua yang telah diuraikan diatas masing-masing memiliki kelebihan dan kekurangannya masing-masing dan artikel ini hanya bersifat ramalan , tergantung bagaimana anda menyikapi hasil dari tulisan ini dan semoga dapat menjadi pedoman bagi anda untuk mengoreksi diri sendiri agar dapat berbuat lebih baik dari yang sudah-sudah.

3. Rambut halus tipis seperti bayi

Menunjukan orang yang produktif dalam menelurkan ide-ide yang kreatif. Namun jika mendapat tantangan yang agak sulit mereka akan cepat putus asa dan hidup dalam imajinasinya sendiri.

4. Rambut yang selalu rapi dan tertata dengan baik

Menunjukan orang yang efisien dan bertanggung jawab. Mereka adalah teman curhat yang baik karena penuh dengan pemikiran-pemikiran yang positif. Sayangnya mereka sedikit konservatif.

5. Rambut yang sisiran poninya jatuh ke depan

Menunjukan pribadi yang rasional. Tapi sayangnya mereka mudah terbawa arus dalam pergaulan sehingga harus hati-hati dalam memilih teman agar tidak terbawa ke jalan yang sesat.

6. Rambut yang sisirannya kebelakang.

Menunjukan pribadi yang keras kepala, royal terutama kepada keluarga, suka mengeluh jika keadaan tidak sesuai dengan keinginannya dan akan jadi provokator utama dalam segala hal yang tidak disenanginya.

7. Rambut yang tumbuh jarang diatas dahi

Menunjukan orang yang suka mementingkan kepentingan diri sendiri. Dan mereka mempunyai perhitungan yang matang tentang untung ruginya terhadap apa yang telah mereka lakukan.

8. Rambut halus dan tidak kaku

Menunjukan pribadi yang labil dan mudah terserang penyakit. Mereka cendrung kurang percaya diri. Biasanya mereka memiliki wajah yang rupawan atau setidaknya menarik untuk lawan jenisnya.

9. Rambut jarang dan tipis seperti rambut jagung

Menunjukan orang yang keras kepala, boros dan konsumtif. Mereka biasanya mengikuti perkembangan mode sehingga membuat mereka sangat modis. Bagi wanita yang memiliki rambut seperti ini biasanya terkenal dengan juteknya.

10. Rambut yang sangat kaku

Menunjukan pribadi yang berani, tegas, dan pantang menyerah. Tapi pemikiran mereka agak kolot.

11. Rambut lebat dan subur

Menunjukan pribadi yang pandai dalam berkomunikasi dan banyak akal, tetapi mereka agak sukar ditebak pemikirannya. Dan pribadi mereka akan banyak dipengaruhi oleh didikan dari keluarga. Kalau didikannya jelek maka mereka adalah orang yang susah dipercaya begitu juga sebaliknya.

12. Rambut berwarna sangat hitam

Menunjukan pribadi yang pantang menyerah dan disukai orang. Biasanya mereka pandai merawat diri dan memiliki daya tarik yang sangat tinggi terhadap lawan jenis.Tetapi mereka cendrung susah dalam menilai seseorang.

13. Rambut yang berwarna hitam pudar

Menunjukan pribadi yang tulus tapi pikiran mereka gampang berubah. Mereka cepat mempercayai seseorang sehingga mereka sering disakiti oleh orang-orang yang memanfaatkan ketulusannya.

14. Rambut berwarna hitam berkilau

Menunjukan orang yang suka mengikuti perkembangan ilmu pengetahuan. Mereka mimiliki wawasan yang luas. Dalam percintaan biasanya mereka cendrung terlalu posesif terhadap pasangannya, benar-benar terbalik dari wawasan yang mereka miliki.

15. Rambut berwarna hitam dan agak ikal

Menunjukan pribadi orang yang cerdas tetapi mudah terpengaruh. Mereka biasanya cendrung agak individualis.

16. Rambut hitam, pendek, dan keriting

Menunjukan orang yang suka mengedepankan kekerasan dalam penyelesaian masalah, emosi mereka sangat tidak stabil. Mereka memiliki keinginan yang kuat untuk berhasil tetapi sering mereka gagal karena emosi mereka yang tidak stabil. Jadi bagi yang memiliki rambut seperti ini harus lebih hati-hati dalam menyelesaikan suatu masalah agar dapat berhasil Dalam soal seks mereka jagonya.

17. Rambut hitam, panjang, tebal, dan sangat halus

Jika dia seorang pria maka dia adalah tipe pria yang lembut di luar tetapi tegas di dalam, berhati dingin, moderat, dan menghargai pergaulan. Jika dia seorang wanita kepribadiannya cendrung moderat, mengikuti nalar, tidak mengebu-gebu dalam hal cinta, dan dapat dipercaya.

18. Rambut coklat, panjang, dan halus

Jika dia adalah seorang pria maka umumnya mereka suka akan olahraga, keras kepala, pandangannya fleksibel,suka hal-hal yang unik dan suka bergaul dengan wanita. Jika dia seorang wanita maka mereka adalah tipe yang sangat menyayangi keluarga,lembut, penuh perasaan, dan sensitif.

19. Rambut pirang

Jika pria dia memiliki bakat dibidang tertentu, filosofis, religius, tetapi dalam hal kesehatan mereka agak lemah. Jika dia wanita hampir sama dengan si pria tambahannya adalah mereka sangat menghargai rambutnya, dan menganggap rambut benar-benar mahkota bagi dirinya.

20.Rambut yang sering di cat dengan warna berbeda-beda

Menunjukan pribadi yang bebas tidak suka dikekang,dinamis,menyukai hal-hal baru, petualang, dan cuek abiez. Jika ada salah satu dari warna rambut itu yang dipertahankan cukup lama maka itulah sifatnya yang paling dominan.

21. Rambut yang memiliki banyak kuncir atau aksesoris

Menunjukan pribadi yang rela menghabiskan waktunya untuk memperjuangkan sesuatu yang diinginkannya. Demi hal ini dia sering mengabaikan hal lainnya yang mungkin lebih penting.

22. Rambut botak atau sengaja dibuat botak

Menunjukan seorang pria yang sexy dan senang akan hal-hal yang praktis. Mereka umumnya dapat dipercaya karena mereka tidak berbelit-belit. Kalau terjadi pada seorang wanita berarti wanita tersebut dalam keadaan depresi atau ingin mendapatkan perhatian lebih dari orang-orang disekelilingnya.





Seorang Tag Aku

Tag daripada Fazly

1. 3 perkara yg anda rasa gila.

1) Memutuskan persahabatan sebab benda bodoh~
2) Makan benda yang sepatutnya tak perlu dimakan
3) Kurang ajar kepada mak bapak sendiri

2. 3 perkara yg boleh buat anda gila.

1) Tiba-tiba dapat inspirasi nak godeh-godeh Photoshop. Boleh sepanjang malam tak tidur.
2) Bila ada orang di sekeliling yang emosional tidak tentu pasal. Agak pantang la... sangat-sangat
trauma dan menyebalkan. Sorry to say. Aku memang tak imune dengan orang sebegini.
Hehe...
3) Hilang kawan

3. 3 perkara gila yg pernah anda lakukan.

1) Marah GILA-GILA dekat seseorang sebab 'dia' marah aku sebab benda bodoh~
2) Cuba jadik pengkaji paranormal dengan member lama (tak percaya sudey)
3) Yang terbaru, jadik 'hairless' / free hair sebab cukur rambut secara tiba-tiba. Dah macam ape entah. Haa... yang itu kita tak tahu.

4. 3 perkara gila yg anda ingin lakukan.

1) Bunuh sesapa yang berlagak kaya tak ingat dunia cerita sana-sini pasal kekayaan sendiri
2) Terbang
3) Menyendiri

5. 3 perkara gila yg anda tidak akan lakukan.

1) Pembedahan panjangkan kaki.
2) Rosakkan kamera digital sendiri.
3) Tukar nama

6. 3 perkara gila yg mencuit hati bagi anda.

1) Baca blog Kak Senduk. Oopsss
2) Bila seorang perempuan pakai botox muka jadik plastik atau lebih teruk jadik berot
3) Orang marah tak tentu pasal