Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Kunci Pendua


Kunci pendua ini sangat penting. Aku baru tahu macam mana tauke Cina buat kunci pendua. Ada mesin macam jenis mesin pengasah. Kalau belajar Kemahiran hidup dulu korang tahu kot. Mesin berjeriji tajam untuk asah jenis pepejal keluli atau besi. Konsepnya mudah saja. Letakkan kunci asli pada pemegang. Kalau korang tengok pada kunci, ada lurah-lurah atau takik. Pada hujung mesin itu, letakkan blok kunci yang tak ada lagi lurah-lurah atau kesan takik. Pada bahagian kunci asli, ada satu unjuran besi. Bahagian kunci asli dan blok kunci ini bersambung. Jadi blok kunci akan ikut mana-mana arah kunci asli digerakkan ke hadapan atau ke belakang. Unjuran besi bertindak macam penahan bila masuk dalam ruang lurah-lurah atau takik kunci yang asli itu. Jadi blok kunci akan diasah secara automatik.

Jangan buang kunci pendua sesuka hati. Membazir tahu tak? Kunci pendua ini macam zuriat yang lahir di dunia. Bila kunci induk hilang, kunci pendua ini akan membuka pintu. Pintu kebahagiaan dunia dan akhirat. Doa anak soleh. Jadi buatlah kunci pendua banyak-banyak. Sebab bayangkan kalau tiada kunci pendua. Aku nak 6 bilangan kunci pendua. Target saja...

Oh terima kasih Anuar Samad sebab sudi temankan aku berjalan ke Kuantan. Hari minggu pertama di Gebeng.

6 comments:

Half said...

oooooooo beronggeng berdua ye...

~ Red Tulip ~ said...

byknya target kunci pendua tu...
hehehhehe...

k e r e p e k t e m p e said...

yela berdua baru ada privacy

k e r e p e k t e m p e said...

fatina: erm kena banyak baru meriah!

nifi a.k.a beliamuda said...

aku pun baru tengok sendiri mesin kunci pendua ni petang tadi masa gi buat kunci pendua. hari ni memang kena pergi buat juga macam mana pun sebab ada satu ja..

k e r e p e k t e m p e said...

aku rasa smua mesti kena buat kunci pendua haha semua alami benda yang sama