Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Ole-Ole



Rasanya sudah lama tidak memuntahkan perkataan-perkataan.Rasa kehilangan. Sebelah aku untuk masa sekarang ada budak yang sama-sama praktikal dengan aku. Duduk kerusi sebelah-sebelah satu kotak pejabat. Keadaannya nampak manis atau dalam bahasa Inggerisnya 'so sweet'. Tapi yang di sebelah aku ini lelaki. Budak praktikal kena kongsi kotak pejabat. Apa yang seronok di CUF Gebeng ini ialah bila engkau berpeluang pergi Plant Site. Seronok dapat tengok
pemanas air besar-besar gergasi. Tapi mula-mula aku malu gila nak masuk control room nak tanya pasal operation. Sikit-sikit belajar macam mana nak layan orang berpengalaman ini.

Memang banyak benda menarik di sini termasuklah drama-drama kehidupan yang baru dilalui. Daripada kisah aku menumpang rumah orang di Chini, Kemaman sampailah perjalanan merempit, dibonceng sampai sakit punggung ke Kerteh dan Gebeng yang indah. Rasa macam pelarian pula, muka dah tebal 10 inci dah ni. Oh tak lupa juga bermalam tepi Pantai Balok sebab tuan rumah yang cekik darah yang memang macam haram.

Aku rasa ia sesuatu yang sangat bermakna dan boleh jadi ole-ole nanti bila sudah tamat. Rasanya semua orang melalui perkara yang sama. Tema dan persoalannya sama tapi plot ceritanya berbeza.

Yang menarik di sini rumah sewa yang kami sewa memang dekat dengan pantai. Jadi kalau bosan-bosan, aku nampak dalam bayangan aku berlari-lari di tepian pantai ala-ala Hollywood kononnya.

Jangan tertipu dengan tuan rumah yang suruh bagi deposit 1700 tapi rumah macam dah hangus. Walaupun dah cari rumah sewa dalam mudah.com , jangan percaya dengan satu rumah sewa saja. Sebab nanti akhirnya kena menapak cari sebab ada yang lagi selesa dan harga berpatutan.

Jadilah diri sendiri sebaik mana yang boleh. Bila baik dengan orang, orang buat baik dengan kita. Ini betul ini bukan suka-suka. Ungkapan ini mungkin dah naik pecah gegendang telinga orang dengar. Tapi bila mula intern ini aku rasa betul-betul berguna pula. Mungkin orang lain rasa macam poyo saja kan tapi ini betul-betul.

4 comments:

nifi a.k.a beliamuda said...

sebab tulah, kalau boleh sebelum sewa rumah tu kena gi tengok dulu. papepun, belajar daripada pengalaman sendiri adalah suatu yang bermakna.

penaberkala said...

haha, nk sewa rumah mmg kena berhati-hati
aku pun terkena gak mula-mula tuh
then call blk tuan rumah,ckp elok-elok
tp alhmadulillah, hari ni dah settle
peti ais dan mesin basuh sudahpun tiba

k e r e p e k t e m p e said...

ktorang bila tgok rumah mcm hangus, terus reject haha lari carik rumah lain haha takkan nk kena tipu. tapi last2 ade rumah yg ok. cukupla utk tikur berdengkur tiap2 mlm..haha

OoizzioO said...

Kunci pendua ini macam zuriat yang lahir di dunia....aku suka metafora ko neh

wakaka...
selamat berpraktikal acap weh!
stay happy!