Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Rungutan di Ambang Kemerosotan Ekonomi Seorang Pelajar


Semester terakhir meletakkan aku di ambang kemerosotan ekonomi. Pada fasa hidup yang belum tentu kekal ini, elaun biasiswa yang masuk setiap kali datang bulan baru, menjadikan aku seperti budak di negeri ini. Budak yang masih mengharap suapan dan juga perhatian daripada manusia lain. Yelah, pada ketika ini, nak kerja kena fikir dua kali. Sebab, sistem suruh kau belajar dulu rajin nak mampus dan meletakkan ia dalam Top Priority. (Tengok, mula-mula dah salahkan sistem haha).

Tapi sebenarnya, tak salah belanjakan duit, untuk modal. Pulangannya tak semestinya dalam bentuk duit. Boleh jadi pulangan dalam bentuk pengalaman. Kadang-kadang aku marah bila orang lain atau aku sendiri merungut, bila belanjakan duit tapi tak ada pulangan dalam bentuk duit juga. Duit atau harta memang boleh buat orang gelabah tak tentu pasal. Sejak bulan September 2011, aku banyak keluar daripada 'bilik'. Mungkin 'terlalu banyak' keluar bilik. Setiap minggu akan ada aktiviti seni yang sudah jadi tanggungjawab, dan bukan lagi suka-suka.

Baiklah bayangkan kau sedang menghirup kuah Meggi dan pada ketika itu, sudah wajib untuk kau rasa 'Untunglah siapa bapak dia kaya nak mampus, tak payah rasa susah'. Kemudian bila cuci mangkuk bekas Meggi yang sudah kosong tadi, kau akan terfikir 'Siapa bagi bapak dia harta, kalau bukan Tuhan?'.

Aku cuci tapak tangan dengan sabun Axion kemudian menggaru-garu celah-celah jari sampai rasa kotoran-kotoran atau daki-daki tertanggal. Tapi tak pula rasa cukup bersih tangan aku ini, walaupun dah lama aku cuci, bilas dan cuci kemudian bilas. 'Lepas ini mesti kotor balik', kata aku dalam hati. Ya, macam DIRI AKU sendiri.

No comments: