Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Mencari Hayati

Tanpa berfikir panjang, kami terus mencapai helmet dan memulas motor terus menuju ke Bandara Hang Nadim. Dengan backpack yang agak kebesaran untuk tiga hari dua malam, aku galas bersama khemah yang terisi didalamnya. Kerana Sabtu kerja separuh hari, teksi dan jalan dipenuhi orang yang pulang kerja dan berlumba untuk pulang ke rumah cepat untuk berehat. Mujur juga kami gagal menelefon teksi kerana dengan bermotosikal, segala kesesakkan lalu lintas berjaya dibatasi untuk segera sampai di pintu gerbang keberangkatan.

Tidak ada sebab yang jelas aku ke sini, cuma memerlukan rehat seketika daripada kesibukan kerja untuk saat ini. Kebetulan juga diajak untuk ke Sumatera Barat tanpa perancangan yang teratur. Maka aku cuma ingin menjalaninya sahaja dan mencari 'Hayati'.

Lekas pulang dari lapangan kerja dan letih masih terasa menjadikan mata agak berat untuk dibuka. Sesekali terlelap duduk dibonceng di atas motor. Mulutku masih terkumat-kamit menyanyi lagu Teroesir tanpa menghiraukan bunyi angin kuat yang hampir menerbangkan helmet motosikal. Seperti biasa, aku senang terpengaruh dengan filem, lagu dan buku.

Lebih kurang 1 jam, kami tiba di Bandar Udara Minagkabau, Padang yang secara geografinya terletak di Sumatera Barat Indonesia. Sayap pesawat hari itu begitu keras membelah komulunimbus bagaikan sebilah pisau yang tumpul.




Teguh membawa kami meluncur ke kawasan persisiran Padang dan seperti biasa, aku meletakkan harapan untuk mendapatkan pemandangan sawah padi yang lebih banyak. Setibanya kami di laluan lereng bukit yang menghidangkan tanjung dan pemandangan pelabuhan serta perkapalan yang agak besar, kami seterusnya dihidangkan dengan hidangan utama iaitu kawasan saeah padi yang terbantang luas ibarat permaidani dunia. Belok ke kiri dan kami sampai pula di sebuah pondok kecil yang merupakan restoran makan saudara si Teguh. Kehadiran kami disambut dengan beberapa ekor itik atau bebek yang sibuk menyudu air lopak di sawah. Terpukau dengan perlakuan itik-itik itu bersama hamparan hijau sawah padi, hingga tidak menyedari beberapa hidangan makanan telah tersedia di atas 'meja Jepun'. Kalau di Malaysia aku panggil 'meja Jepun' kerana tinggi mejanya cuma separas tulang keting kaki, muat-muat untuk melunjurkan kaki atau bersila ketika menyantap makanan.

Kami beruntung kerana tiba awal di situ kerana tidak ada pengunjung lain selain kami tambahan lagi, saudara Teguh menghidangkan Ikan Karang masak lemak, sayur  bersama beberapa hidangan Nasi Padang yang asli

Mungkin seorang Asyraf yang sudah tua, layak mendapatkan segulung ijazah tikar mengkuang dan pondok kecil di tengah sawah padi untuk menghabiskan sisa-sisa kehidupan. Sawah padi di kawasan persisir Padang ini terletak di dalam radius lagenda Malin Kundang dan persisiran pantainya luas, panjang dijamah ombak Lautan Hindi yang terbuka.


Setelah menyarung pakaian pembesar-pembesar Istana Pagar Ruyung, tidak terkecuali antara kami yang menginginkan dirinya dirakam gambarnya kerana bukan sahaja bayaran 35,000 Rupiah tetapi perasaan menyarung bangga pakaian tradisional kerajaan alam Melayu terdahulu.


Antara titik perhentian kami ialah di Padang Panjang iaitu perjalanan dari Bukit Tinggi menuju ke Lembah Harau. Dengan bantuan Gunawan yang kakinya pincang sebelah sisi, foto ini dirakam dengan harapan, dapat mewujudkan suasana 'road trip' merentas Sumatera Barat Indonesia. Walhal, perjalanan kelmarin tidaklah 100 peratus di atas jalan mahupun menginap di dalam mobil, namun perjalanannya seru dengan laluan bengkang-bengkok menguji pemanduan.


Setelah beberapa jam perjalanan dalam keadaan hujan yang menyimbah Bumi Minangkabau ini, kami terpegun dengan pemandangan di antara dua lembah gunung, terpecah dua dengan sungai deras bergabung dengan struktur 9 belokkan 'flyover' yang tajam. Sesungguhnya manusia itu terbatas, dan dengan ilmu manusia diberikan akal pula untuk menterjemah solusi kepada kemudahan seperti ini. Dalam hujan yang masih membadai, kami memberhentikan kereta di samping jalan sambil menikmati jagung bakar yang pedas, manis dan masin, simbolik kepada seluruh perjalanan pada hari itu.




Pagi di Bukit Tinggi tidak akan bermakna jika tidak mencuba Nasi Kapaw seperti yang disebut-sebut orang. Antara hidangan yang agak eksotik bagi aku ialah usus lembu yang disumbat dengan telur dan fizikal usus masih bisa dilihat terhidang di atas pinggan. Kerana aku jarang sekali makan organ-organ dalaman haiwan, usus yang menjadi salah satu lauk Nasi Kapaw, aku telan, dan hadam dengan terlalu berhati-hati.








(Bersambung)

No comments: