Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Jok Jok Jok Ijok


Jok jok jok ijok...

Owh dah sesuai dah masa ini. Dah sampai masa dah. Haha... Test Marathon baru saja selesai tadi. Sempurna ujian-ujian lecturer untuk separuh semester ini. Ujian-ujian dunia pun ada yang sudah reda sedikit. Minggu yang agak mencabar untuk budak engineering yang berperangai seperti monyet. Ujian yang lain tunggu sajalah.

Sekembalinya aku di UTP selepas bermandikan kerinduan keluarga angkat di FELDA Ijok, aku tak sempat nak bercerita betapa indahnya pengalaman di Ijok. Bukan cerita panas politik. Eh, itu pun ada~~ 3 hari 3 malam yang penuh dengan pengalaman baru dan memutarkan balik serebrum aku ke memori waktu kecil dulu.


RECMO VIII 2009 Satu Hati, Satu Destinasi, Satu Realisasi


Jumaat

Sambutan di Dewan Utama FELDA Ijok memang meriah! Macam YB. Paling tersentuh bila pengumuman keluarga angkat diumumkan. Aku rasa terlonjak-lonjak. Paling tersentuh bila melihat sesi pelukan bapa angkat, mak angkat dengan budak-budak ini. Rasa macam berpeluk dengan mak bapak sendiri. Yelah, lama wooo tak balik rumah wooo. Bila difikirkan, adakah kita ini bila bekerja nanti lagi tak ada masa nak balik kampung? Entahlah.

Pengalaman duduk serumah dengan Mama dan Abah perghh... sangat bermakna walaupun terasa sangat singkat nak bermesra. Waktu inilah aku rasa bertambah dekat dengan manusia. Yelah memang target semester ini adalah untuk bersosial. (Jangan gelak terbahak-bahak) Masing-masing ada objektif masing-masing. RECMO 09 sudah berakhir tapi tautan kasih itu semoga tak berakhir lah ye. Waktu tu aku tak sabar nak balik rumah keluarga angkat.

Kami tiba di Ijok dalam cuaca lepas hujan. Jadi bayangkan bila tiba di rumah Mama dan Abah (abah man), terus abah cerita pasal rumah habis banjir dek zink atap terbang sebab ribut hujan. Rumah yang sederhana, tapi aku suka dengan reka bentuk rumah kampung berkolong. Tapi malang. Rumah abah dan mama dah dimakan anai-anai dan reput sedikit di bahagian tertentu. Jadi ada bahagian tingkat atas tempat kami tidur, kayunya dah melendut. Aku jadi terus banyak berbual rapat dengan abah dan mama sebab aku sangat sangat sangat mahu mengisi kemeriahan dalam rumah tu. Abah dan mama sudi berkongsi banyak cerita pengalaman hidup yang betul-betul buat aku sedar realiti dunia yang bukan ada dalam drama aja atau pun teater~.


Paling seronok bila dapat bergurau dengan 3 orang anak mama. Meriah! Malam pertama di dalam rumah mama, banyak yang aku perhatikan. Termasuk ruang tamu mama, dapur mama, tandas mama, bumbung mama, foto-foto mama... aku... (bersambung)

Foto siti (anak ketiga mama).Mama tengah potong kuku dia. Dia ni memang manja.







6 comments:

jimbei said...

i ingatkn bdak dlm gamba tuh u.

Half said...

lagi skali..
mana la nama aku dlm list ko...
kang aku buang nama ko dlm list aku baru tau

OoizzioO said...

Malam pertama di dalam rumah mama?
Malam pertama?
acap
ko tuh underage...motip guna ayat mcm tu
minta maap cepat pd org yg baca blog ni
kalo tak ko kena set warning kat atas tuh
btw
mesti ko paling ketot
paling kecik kan
haiyooo..

[ acabond ] said...

erk... jimbei2~ (sapo iki) haha tak mungkin aku dalam gambar tu sebab rambut aku ikal mayang

[ acabond ] said...

hehehe haf nanti aku add...malas kot tak sempat

[ acabond ] said...

amboi3 izzi, sedapnya menyerlahkan identiti di sini. haha... 'malam pertama' je~