Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Johor Lama
















Setakat ini tempat ini tak ada hal selain daripada pengalaman baru setiap hari. Kena cari banyak lagi atau senang kata kena cipta pengalaman. Jumaat petang lepas selesai presentation depan Jayavishnu A/L Rajasingham, aku terus pergi Kuantan beli tiket balik JB.

Tengah kemaruk nak daki gunung tapi kurang berpeluang untuk kali ini. Jadi ambil kesempatan berkhemah di Desaru pun jadilah. Walaupun Desaru itu macam cikai sahaja orang kata. Bak kata
orang kali ke berapa pun kau pergi mestilah pengalamannya berbeza. Betul tak? Samalah macam kawin kali pertama dengan kawin buat kali kedua, ketiga atau keempat.

Bernasib baik malam itu tidur setengah nyenyak sambil disuluh lampu bulan purnama penuh rasanya. Macam orang pasang sportlight terangnya. Sebelum itu sempat meratah ayam BBQ dan udang 500g bersama frankfurt yang boleh tahan rempah BBQ-nya. Air tangan budak-budak ini.

Agak teruja bila dapat melawat Kota Johor Lama sebab aku pun pertama kali melawat kawasan kubu Johor Lama, kawasan jeti memang cantik. Siap curi-curi tangkap gambar atas bot orang. Daripada jeti boleh nampak jambatan yang menyambungkan Johor Lama dengan Kong Kong.

Kawasan lembah Sungai Johor ini masyuk untuk dilihat rupanya. Tempat-tempat yang menghijau atau membiru macam inilah memang dekat dengan jiwa aku. Rasa puas.

Oh tak lupa juga buaya-buaya Sungai Johor yang kena kurung untuk tatapan umum. Pak Cik buaya memang bagus boleh cerita pasal buaya dengan baik. Sekurang-kurangnya tahu buaya ada lidah tapi melekat kat tekak. Paling penting buaya patahkan tulang mangsa dulu sebelum kena telan. Jadi jangan gelak terkekek-kekek bila nampak buaya tua tak ada gigi. Dia masih boleh telan engkau!

Yang penting malam Sabtu itu dapatlah berkumpul dengan sahabat-sahabat lama. Aku rasa bara api terlupa nak timbus dengan pasir. Kononnya kenangan sepanjang Sabtu Ahad itu juga masih membara. Jiwang gila...


2 comments:

OoizzioO said...

"memang dekat dengan jiwa ak"

ehem3
anyway...aku pun lom pernah pergi johor lama tu

k e r e p e k t e m p e said...

haha ayat kena power hahaa