Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Nasib Baik Pontianak Tak Minta Izin Nak Tumpang Bonceng


Malam ini aku masih di sini dengan laptop dan juga ear plug di dalam kocek Nomex kuning diraja. Tak lupa juga boot bersama kaki yang terperap di dalam, bersama stoking berbau. Cantik juga pemandangan malam lampu neon di sini. Seperti kunang-kunang dan sesekali bila nampak berkelip umpama bintang-bintang. Lampu raya yang berkelip pun susah nak kalahkan kecantikan kerlipan seperti itu.

Selepas itu aku duduk pekena teh panas bersama sup yang kuhirup dengan seorang diri ini yang masih mentah. Jikalau dibandingkan dengan mereka yang berada semeja dengan aku. Perkara yang menarik bila dapat duduk semeja dengan mereka. Oh hati ini berkata jadilah diri sendiri. Ternyata benar kata hati lalu menutup kata malu tersipu-sipu.

Seperkara yang aku belajar hari ini adalah benar bila niat baik untuk menghisap ilmu seperti kau sedut sirap melalui straw, pasti ada yang cuba nak tumpahkan cawan berisi sirap itu sebelum kau dapat sedut. Perkara yang keduanya, menjadi lebih rapat bila ada nasihat. Duduk di dalam kereta bergerak sambil mendengar nasihat, bukan sesuatu yang selalu dapat. Paling utama, ambil berat, macam kau ambil berat sungguh-sungguh tentang connection LAN atau wireless.

Malam bersama kunang-kunang itu aku belajar dan dekat dengan minat.

Nasib baik pontianak tak minta izin nak tumpang bonceng.

No comments: