Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Merdeka Untuk Kau, eh! Aku


Mungkin bila dapat melangkahkan kaki keluar dari rumah untuk satu ketika, kita rasa sudah merdeka. Tetapi sebenarnya tidak. Itu pengorbanan.

Alamak haih, mungkin untuk tempoh masa ini aku dicop sentimental. Bukan betul ke apa yang aku tulis? Mungkin dulu kau pernah rasa, bosannya duduk rumah menghadap tingkap, pintu dan jamban yang sama hari-hari. Rutin harian seperti dikejut, dicubit untuk bangun pagi buat bengkek. Termenung dalam tandas sambil tercangkung adalah cara terbaik untuk top-up tidur kau yang diganggu itu. Tapi bila tiba-tiba mak kau jerit, barulah kelam-kabut nak mandi, sampai lupa gosok gigi. Bila balik dari sekolah, kau disuruh beli santan lah, kelapa parut lah, daun sup secekak lah dan sebagainya. Tapi lama-lama kau dah biasa dan rasa normal berada di rumah sendiri. Bila cuti sekolah, kerja kau nak merayap saja entah main polis entry sampai ke mana. Tapi mak kau mana kasi main panas di tengah hari. Ketika itu kau rasa terkongkong. Bila tiba dapat pergi sekolah asrama, kau rasa seronok dapat keluar rumah kononnya dapat buat semua benda sendiri. Tapi tipu semuanya. Haha. Merdeka dapat keluar rumah? Kau berkorbanlah dengan kerinduan kau itu.

Tapi tidak salah keluar rumah untuk tujuan baik. Dapatkan pengalaman. Selamat hari merdeka!
Hahahahaha (ketawa depan muka sendiri... macam mana tu? Jelaskan.)

6 comments:

azian azman said...

sah da x waras ko ni...
gelak la puas2 sampai tergolek..

btw, selamat menyambut merdeka n selamat hari raye in advance...:)

[ acabond ] said...

sampai hati ko ckp aku gila. karang aku tergila-gilakan org lain baru ko nk pujuk hahahahhahahaha

slmt hari raya! (valid pada hari raya pertama sahaja)

Half said...

sental mental

k e r e p e k t e m p e said...

dahlah haf ko dah cakap kat aku padan muka arituh hahaha

Anwar Samad said...

abang acap... jom kita g shopping kat kuantan nak.. i takut la kene culik kat sana nnt..

k e r e p e k t e m p e said...

jejom! on je bila2 hehe ajak r aini sekali dgn abg port