Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Sembunyi Ibu


Memeluk pohon itu dan aku bermain sembunyi ibu. Aku mula mengira dengan kiraan satu, dua, tiga dan seterusnya bila aku rasa mereka sudah bersedia untuk dicari, aku berhenti. Tanpa sebarang kesan bunyi, seperti bunyi ranting yang dipijak patah, aku cuba berjalan supaya membuatkan orang lain tidak sedar akan kehadiran aku. Kemudian terlihat sosok tubuh di sebalik rumpun pandan, tempat permainan labah-labah dan serangga kerana wanginya pandan yang mengujakan. Peluh di dahi menitis dan mengalir melalui kerutan senyuman manis kiri pipiku. Merasai sedikit masin air peluh tadi. Tersengih aku kerana bakal menemui si dia yang bersembunyi sepi di sebalik rumpun pandan itu.

Ini bukan permainan menyembunyikan ibu. Tapi ikutkan permainan ini suruh kita cari 'ibu' atau orang-orang atau kawan-kawan yang disayangi. Lebih tepat 'ibu' adalah 'orang yang disayangi'. Simboliknya permainan zaman kanak-kanak dulu kan? Bersusah payah hari ini kita, adalah untuk orang yang tersayang. Tapi ingat, jangan main sembunyi-sembunyi waktu maghrib nanti kena sembunyi dengan hantu *****!


No comments: