Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Dua Fakta, Buat Aku Nak Balik Rumah!



Oh ya, gambar ini seingat aku merupakan gambar candid yang abah ambil. Waktu ini kami cuba buat gaya tidur-tidur ayam. Tapi aku cuba spoilkan, tiba-tiba menyengih!

Yang berbaju kelawar itu, emak aku. Selalunya baju ini dipakai oleh kaum perempuan ketika zaman itu. Selalunya akan dipakai sebagai baju tidur atau pijamas pada waktu malam. Gambar ini diambil sekitar tahun 1998 atau 1999, waktu zaman sekolah rendah. Kalau aku tak silap lah. Sesiapa yang pakai baju kelawar, dia berupaya untuk buat gaya terbang. Ada dua isi penting di sini, iaitu dipakai pada waktu malam dan boleh buat gaya terbang. Sebab itu baju itu dipanggil 'Baju Kelawar'.

Kalau korang tengok karpet di atas lantai itu mungkin agak serupa dengan karpet rumah kau. Coraknya yang popular ketika zaman itu membuatkan semua rumah nak ada karpet yang sama corak itu. (Ini andaian aku sahaja). Walau apa pun, fungsinya tetap sama, menjadi alas lantai supaya kau tak sejuk bila baring di atasnya. Maklumlah, dulu mana ada lagi batu mar-mar yang cantik-cantik. Yang ada cuma lantai simen macam lantai rumah aku, dan tikar getah berbunga jadi alas.

Baiklah aku rasa dua fakta ini sudah cukup buat aku rasa nak balik rumah!

No comments: