Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Kick

Kalau nak minta sesuatu daripada manusia, kena urut-urut badan, mencebik muka, mulut muncungkan sikit, gesel-gesel kaki, atau urut-urut dompet. Tapi nak minta dengan Tuhan, kau cuma rapatkan 10 jari dan cakap apa yang kau nak. Minta dikurniakan nikmat ilmu yang lebih itu juga antara bentuk permintaan dan harapan yang sangat tinggi nilainya.

Aku memang pandai cakap dan tulis haha. Tapi pandai cakap dan tulis tak bermakna kalau tak dizahirkan tindakannya. Sekurang-kurangnya idea itu tertanam macam dalam Inception dan mungkin menerusi tulisan ini, berjaya menanam dan membaja idea di seluruh tanah subur minda orang-orang baca benda alah ini. Nampak kan bagaimana ilmu boleh berkembang menerusi penulisan.

Tapi itu apa yang buat aku terfikir sekarang dan rasa-rasanya berfikir itu mencantikkan dunia realiti kita pada hari ini. Kalau tak bosan lah wei. Seperkara lagi, orang yang mencipta matlamat, sebelumnya mereka pun tak ada matlamat. Jadi, masyarakat yang berilmu sekarang, sebelumnya mestilah tidak atau kurang berilmu, maka 'bacalah'.

Baiklah sekarang aku nak sedarkan diri aku sebab aku dah tanam idea kat minda sekarang, melalui mimpi aku, dalam mimpi aku semalam, dalam mimpi aku atas katil tadi dan dalam mimpi aku depan komputer riba ni. (Sedang memasang lagu 'Non, je ne regrette rien' untuk 'kick' )


No comments: