Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Atmosfera Kong-Tang


Aku ini, pulang dengan jiwa yang besar. Beg galas pun cukup-cukup besar, untuk aku isi dengan beberapa helai baju dan jeans serta buku-buku sepi, yang tak langsung disentuh sepanjang cuti. Stok kuih raya pun terpaksa aku tolak tepi sebab tak suka jinjing barang kanan dan kiri. Seperti biasa, setiap kali nak pulang ke Bumi Tronoh, dari rumah mak abah aku ini, jasad aku sahaja yang mampu aku bawa ke mari, kerana tiket ini aku beli untuk single seat. Kalaulah double seat mungkin aku boleh bawa jasad dan roh aku sekali.

Bumi Tronoh ini biadap sekali, dek saki-baki keriangan aidilfitri. Tiada seorang pun yang dah balik. Sekali lagi aku bernafas dalam atmosfera yang Kong-Tang. Minggu peperiksaan yang betul-betul sesat dalam minggu perayaan macam sekarang, memang sangat tak relevan (kalau aku beri pandangan ikut emosi lah). Kalau dah begitu jadualnya nak buat macam mana? Kemudian kau nak aku tunduk kesal dalam-dalam dan menyalahkan sistem? (lagi)

Aku berhenti mengeluh pasal tadi, sebab banyak lagi yang aku nak keluhkan macam mengeluh pasal sejarah palsu Malaysia ini dan juga bangun dengan nikmat jerebu (yang macam aku pun tak pasti) serta pasal cukai. Alamak macam ada gaya pulak kan bila fikir pasal cukai. Selalunya orang yang kaya-raya dan harta terlebih sahaja atau mak bapak kita yang tak sekaya 'mereka-mereka' ni, kena fikir pasal cukai. Sekarang, budak sekolah tingkatan tiga pun dah kena fikir pasal cukai, kalau tak dulu macam 'perlu ke aku ambil tahu?'. Nak keluh pasal benda-benda ini pun bukan apa, takut-takut nanti sampai masa, semua masalah kena rujuk ahli politik sahaja sebab ahli politik kan macam semuanya betul.

Aku selaku yang kurang ilmu tentang semua ini berdoa dan berharap agar semua ini dipulihkan dengan kembali merujuk 'yang dua' itu. Ya, semua ini. Peranan aku yang kurang ilmu ini? Buat kajian, tambah bacaan dan penilaian tanpa double standard. Mungkin itu cukup selagi tidak mencaci-maki tak henti-henti. Dalam atmosfera Kong-Tang ini, selamatkan lah.

Untuk rujukan isu kenaikan cukai, lihat-lihat pun boleh, nilai sendiri siapa yang tentukan:

2 comments:

Hazwan Arif said...

Lampiran 8

kerepektempeartstudio said...

siapa nak kahwin beli cincin 24 juta pun dah boleh, mampu je kan