Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Ketika Hujan Sedang Berkabung (911)


Aku lihat hujan teresak-esak, di luar jendela seolah-olah sedang berkabung atas nama Islamophobia (911). Aku masih tersorong menaip enak, menerbitkan apa yang aku rasa dalam bentuk bait-bait kata yang kau baca sekarang. Baru selesai menonton beberapa video tentang tragedi 911 atau 9 September 2001, ditambah sedikit dengan hasil bacaan buku-buku yang lalu, beberapa kesimpulan daripada aku (yang kurang ilmu ini) dapat dibuat. Pertama, mensyukuri nikmat paling besar sekali, yakni lahir sebagai muslim. Yang kedua, sentiasa belajar.

Aku pernah terfikir, kalau ditakdirkan aku lahir sebagai bukan Islam, betapa ruginya aku. Fikir dalam-dalam dan syukur itu patut aku letak dalam gerobok hati elok-elok. Yang menentukan syukur itu tersimpan rapi atau tidak, adalah cara aku meletakkan rasa syukur itu. Akui, masih banyak kekurangan dan Tuhan sentiasa 'tahu' dan 'akan memenuhi'.

Belajar. Setiap yang berlaku termasuk usaha jahat memecahkan Islam, 911 ini tak perlu banyak aku ceritakan di sini kerana eloklah dinilaikan sendiri berdasarkan sumber yang lebih rapi dan pasti. Aku tahu belajar adalah keperluan aku dan termasuk apa yang telah berlaku selepas peristiwa 911, disebaliknya ada sinar. Setelah dakyah tersembul pusatnya, lebih ramai yang memilih Islam (termasuk rakyat Amerika sendiri) walaupun dalam dengan cabaran Islamophobia yang begitu besar raksasa sekalipun. Melihat bagaimana mereka terdetik memeluk Islam, kadang-kadang buat aku sendiri terkesima. Aku yang lahir sebagai Islam, yang dikatakan bukan calang-calang ini pun masih 'belum cukup'. Harapannya sekecil menyedari perkara ini dapatlah diri diperbaiki. Manusia itu, lembutnya pada Tuhan itulah paling elok buatnya. Buat aku juga pastinya, dan semua.

No comments: