Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Alarm 'Norkia' Berbunyi

Harga RM80 ringgit, user-friendly, dan bateri tahan sebulan sekali cas.

Aku memang berminat nak mencampakkan diri aku atau mendaratkan aku kat mana-mana tempat di atas Bumi bertuah ini. Kalau dalam realitinya, aku memang tak ada harta sendiri selain pinjaman MARA (untuk setakat ini) selain hasil kerja-kerja sambilan yang kecil ya amat jumlahnya (kebanyakkannya kerja suka-suka). Sumber itu sahaja lah yang boleh membawa aku ke gunung-ganang, kampung-kampung orang dan sebagainya untuk menagih pengalaman. Sekadar memiliki komputer riba Acer aspire dan telefon bimbit baru-beli-berjenama 'Norkia' yang ada lampu picit itu, aku selesa menjadi diri sendiri. Haha.

Betul, kalau Tuhan nak turunkan rezeki, tiadalah dapat tangan-tangan yang dapat menghalang, tapi kalau Tuhan tidak akan menurunkan rezeki, kebahagiaan itu dibahagi-bahagikan dengan cantik. Orang tidur tepi jalan macam sekitar McD Petaling Street-Pudu Raya pun tidurnya lagi nyenyak daripada orang yang punya rumah besar 1.6 billion di atas bukit permai.

Berada dalam radius Pavillion-Bukit Bintang, sepanjang hari dalam tempoh tiga hari yang lalu, buat aku berkata dalam hati 'Oh, kaya-raya rupanya negara aku ini'. Kalau sehari berada di situ, tak dapat rasa sangat. Kalau nak dibandingkan dengan kawasan rumah-rumah setinggan yang aku redah zaman sekolah dulu, memang sangat lah jauh. Aku rasa, kalau orang yang pertama kali datang Pavillion susah nak cari pintu keluar, cubalah campak mereka kat rumah setinggan. Sah-sah sesat bagaikan sebulan. Haha harta, permainannya begitu. Mengawan sekejap, hilang terus bahagianya. Macam kau excited pertama kali nak guna ipod. Awal-awal macam teruja habis nak guna. Baring dengan ipod, terkangkang dengan ipod, dalam jamban pegang ipod. Pada persimpangan jalan, kau akan bosan, hilang bahagia dapat memilikinya. Sekejap saja.

Ketawa gelak hilai dalam tempoh 2 minggu yang lepas pun cuma sementara. Bila dapat pulang ke Tronoh ini, semuanya macam sepi. Tula, macam ku ceritakan tadi, cuma sementara, sekejap saja. Tak gitu? Kadang-kadang, benda yang paling 'murah' itu membawa makna yang paling 'mahal' buat kita.

Alarm telefon bimbit 'Norkia' berbunyi. Peluang untuk cari kebahagiaan hakiki.

2 comments:

Amin Baek said...

ini ini ini best..haha..

bahasa anda memang nice..hehe

k e r e p e k t e m p e said...

haha ini cuma kongsi rasa. Kalau best, boleh bagi telur dadar yang kau goreng lebih haha