Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Konon-konon Tahu Pasal Kahwin

Nampaknya sekarang semua nak berbicara soal kahwin, kenduri kahwin, hantaran kahwin, dan kahwinkan pokok juga (Tiba-tiba). Lepas itu gaduh pasal hantaran kahwin mahal. Orang Melayu masih di takuk hantaran mahal, sedangkan semua di Malaysia ni dia perjuangkan nak free semuanya. Tandas 20 sen tu senyap je, tak ada pula demo mintak free. Ok aku mungkin silap. Ada sebenarnya cuma tak mainstream macam LGBT. 

Bagi aku free ni istilah dia bila orang rasa nak bagi free. Bukan dipaksa. Contohnya bapak aku bagi free guna kereta tanpa perlu bayar hutang 9 tahun. Contoh lagi, mak aku bagi free susu cap gantung untuk aku membesar sampai sekarang. Itu mungkin free, bagi aku lah. Tuhan bagi free nikmat hidup dan Islam. Jadi pasal hantaran neh, patut free secara tak dipaksa. Nampak tak maksud aku free tu macam mana. Tak membebankan dan ikut kesederhanaan. Tapi kalau dah budaya, adat, memang kena berkeras sikit kalau nak suruh makcik pakcik tinggalkan. Sebab kita banyak ikut apa orang buat. Takut pulak nanti aku kahwin macam mana. Bersanding ke tak?

2 comments:

nifi a.k.a beliamuda said...

Payah nak hadam bait-bait ayat ko ni. >_<

kerepektempeartstudio said...

Payah tapi boleh kan? Haha