Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Nagoya

Mat salleh kata, sekarang ini adalah masa untuk aku settled down. Bilik beradu yang selesa, dengan tandas duduk yang selesa, dan televiayen yang pelbagai siaran. Warna hijau dedaunan dinding bilik air dalam bilik sewa aku ini seolah-olah memberikan ketenangan. Kalau aku terlentang horizontal di atas katil, itulah pemandangan yang aku dapat. Menarik kan?

Cuma aku paling benci penyaman udara dalam bilik ini. Sebab dia syaitan.

Aku suka suasana tempat kejiranan ini. Maksud aku jalan di tengah Kota Nagoya, Batam ini memberikan nafas baru dalam hidup aku. Aku rasa lah. Sebab banyak perkara baru aku jumpa. Dari tingkap bilik ini aku boleh memerhatikan telatah anak jalanan atau pengamen dan juga kesibukkan wanita cantik melayan pelanggan. Mungkin orang luar macam aku agak jakun melihat ini semua tapi tidak bagi mereka yang bertahun menyelami kota Riau ini. 

Sesuatu yang normal bila kau tengah makan, kemudian akan ada bocah cilik datang menagih simpati. 'Mas, minta 10 ribu mas.' atau 'Mas, minta murtabaknya mas'. Nampak tak? Di Malaysia yang aman jarang sekali. Yang ada pun pengemis yang umurnya lanjut duduk di tepi laluan. Ini anak kecil yang tiada rumah, sekolahnya di jalanan dan mungkin tidak ada orang tua. 

Kekadang ralat sedikit tapi sedikit yang aku pelajari ialah bersykurlah dengan apa yang kita ada, dan kita rasa.

2 comments:

nifi a.k.a beliamuda said...

Ingatkan Nagoya kat Jepun tadi.

Syukurlah mas Asyraf!

k e r e p e k t e m p e said...

syukur alhamdulillah