Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Peperiksaan Tingkat Tinggi Seorang Sahabat

Macam-macam yang sudah berlaku dalam jangka masa satu minggu sebelum Ramadhan. (Aku tunduk dalam-dalam menyelami apa yang sedang berlaku.)
 
Sebuah insiden yang aku boleh simpulkan, mengajar aku untuk lebih bersedia dalam apa jua bentuk dugaan. Insiden yang aku klasifikasikan sebagai 'rare', bukan berlaku ke atas diri aku sendiri, tetapi berlaku kepada orang yang agak rapat dengan aku. Aku juga boleh simpulkan insiden ini sebagai Qada' dan Qadar Allah.
 
"Ini Sains." - Ya, memerlukan pembuktian. Aku nak kau buktikan yang kau adalah diri kau.
"Kuasa." - Ya, semua orang mahukan kuasa tapi tak semua dapat mengawal kuasa. Apakah yang dapat mengawal kuasa? Jawapan: Agama. 
"Janganlah bersedih. Kalau sedih menangis dalam bilik." - Tidak menangis dalam bilik tetapi menangis di dalam hati.
 
Beberapa kata-kata yang sering dilontarkan oleh seorang sahabat rapat yang kondisinya agak tidak stabil, diselangi dengan jawapan yang aku berikan. Masih lagi terngiang-ngiang di dalam benak sebab aku cuba nak cari jawapan kepada persoalan atau kenyataan ini. Aku tatap mata dan riak wajahnya dan sedaya upaya mencari kepastian itu adalah beliau.
 
Apa yang sedang berlaku, membuktikan bahawa ilmu Allah adalah terlalu dalam dan luas. Ilmu dan pemikiran manusia terbatas. Kalau ada yang menanyakan aku tentang reaksi aku terhadap apa yang berlaku, aku cuma bertindak sebagai seorang sahabat, menempatkan aku dalam keluarga beliau dan bertindak se-matang yang aku boleh. Harap doa daripada semua untuk yang terbaik buat sahabat aku yang aku boleh simpulkan sedang menduduki peperiksaan tingkat tertinggi buat beliau. Aku percaya dia mampu.

No comments: