Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Ombak Perkenalan di Trikora dan Pulau Beralas Pasir - Nikoi

Batu Ampar - Telaga Punggur - Tanjung Pinang - Trikora - Pulau Beralas Pasir/Nikoi - Telaga Punggur - Batu Ampar

Foto lengkap: 

Deruan ombak seakan memberikan salam perkenalan dan angin bayu laut menyapa di bahu membangkitkan rasa ingin mengenal orang-orang sekelilingku ini dengan lebih dalam.

 

Dalam radius sekecil ini, dan dengan suasana yang santai, diselangi dengan tawa dan topik perbualan yang seringkali menyimpang-nyimpang, menciptakan ruang perkenalan begitu kondusif dan efektif. Setelah hampir sebulan di sini, barulah dapat menguruskan liburan sebegini dengan tujuan ini. Walaupun pada mulanya cuma bereempat, tetapi mungkin kerana masing-masing terlalu rasa ingin berlibur, jumlahnya menjadi 11 orang. Dengan rangka plan bajet yang mengambil masa satu malam, aku bertungkus lumus mencari tahu lokasi yang paling santai dan rare. Oleh kerana temanya pantai, tidak ada aktiviti lain yang terbaik selain snorkeling dan menyelam bebas. Sesuatu yang buat aku tertarik untuk ke Trikora yang terletak di bawah pemerintahan Kota Tanjung Pinang ini adalah rumah kelongnya yang unik dan sesiapa yang betul-betul ingin merasakan terdampar di tengah lautan luas, nah di sinilah tempatnya. Menyaksikan bintang-bintang di tengah laut yang kelam. Beberapa orang rakan sudah pernah menikmati bermalam di rumah kelong dan merasakan semua yang aku ceritakan tapi malangya mereka lupa nama lokasinya dan orang lokal yang bisa kita hubungi.

Bersesuaian dengan jumlah 11 orang, maka tidak menjadi kenyataan untuk menempatkan kesemuanya teman-teman aku ini di atas rumah kelong. Beralihlah aku dengan mencari tempat bermalam di atas daratan tapi betul-betul menghadap pantai. Mujur Shady Shack berjaya memenuhi semua itu malah, pondok buruk dua tingkat beratapkan nipah dan hampir 100% balai serinya dan juga katilnya terbuat daripada kayu. Benar-benar sesuai buat backpackers yang inginkan kekosongan dan membuat diri mereka merasa memiliki jaluran pantai dan laut di sini.

Ombak menderu menemani sepanjang malam kami di sini. Angin bayu laut yang seharusnya panas, tidaklah sepanas yang di sangka malah menjadi dingin seperti penghawa dingin. Pondok dua tingkat ini boleh memuatkan 15 orang maksimum dengan harga 13.5 SGD per orang.

Perjalanan satu jam dari Pelabuhan Telaga Punggur ke Pelabuhan Tanjung Pinang dengan harga tiket pergi balik adalah 90,000 Rp dan harus menambah 5,000 Rp untuk tax apabila melewati gerbang keberangkatan. Untuk jalan mudah, sejumlah wang dikutip daripada setiap orang sebagai modal untuk perbelanjaan agar waktu pembayarannya lebih mudah dan tidak memeningkan malah menjimatkan masa pengurusan pembayaran.


Mengintai di sebalik pagar besi di pinggir jeti di Telaga Punggur ini, membuat aku tidak menyangka kerana airnya begitu jernih dan tidak ada sampah. Tidak sama seperti jeti yang lain seperti kebiasaannya. Dengan sudut positif itu tadi, sedikit sebanyak menambah rasa teruja untuk meneruskan perjalanan. Waktu sebegini, dalam perjalanan feri adalah waktu yang sesuai untuk berkomunikasi dan kerana ingin lebih santai, kami memilih untuk menghirup udara dan duduk di luar sahaja. Kami melupakan bunyi enjin yang agak kuat dan berusaha bercakap dengan nada yang tinggi apabila bercakap. Itu sangat gigih. Aku boleh simpulkan bahawa rata-rata mereka ini sangat terbuka dan peramah lebih-lebih lagi kepada orang luar seperti kami berempat. Oleh kerana itu, tidak ada rasa janggal untuk bercakap dalam bahasa Indonesia mahupun bahasa Malaysia dengan dialek bahasa pasar. Terdapat banyak perkongsian pendapat dan bahasa yang dapat dilihat menerusi pertalian seperti ini. Bagi aku, orang Indonesia ada keunikkannya sendiri. Selain rasa berbangga dengan sikap terbuka mereka ini dengan mengamalkan ketaksamaan gender mahupun bangsa, mereka juga mempunyai semangat nasionalisme yang kuat dan rata-rata yang aku kenal setakat ini sangat teransang untuk berhijrah ke kota luar, tidak takut untuk meneroka tempat baru luar daripada kotak selesa.

Mungkin ini adalah semangat anak muda Indonesia yang patut kita serapkan kepada anak muda di tanah air. (Angguk-angguk kepala)

Apabila terasa penat berbicara, aku membawa diri ke suatu sudut dan duduk menikmati angin yang bertiup menyisir rambut aku yang agak kerinting. Sambil membayangkan tentang apakah rangka perjalanan untuk seterusnya, aku memejamkan mata dan kadang tersengih apabila membayangkan perkara menarik yang aku ingin lakukan buat meneroka Jawa Timur Indonesia nanti.

Sesudah sampai di Jeti Tanjung Pinang, kelihatan sampan kecil nelayan melewati melabuhkan jaring. Perkampungan nelayan di samping-samping pantai dan rumah-rumah air bagaikan cendawan, menyakinkan aku lagi bahawa di sini masih ada ikan-ikan yang boleh dimakan dan tidak tercemar. Tetapi pada kebiasaannya, di mana ada jejak manusia, disitu ada jejak sampah yang ditinggalkan.

Kami bersebelas meluru lurus ke hadapan sehingga sampai di pintu utama Jeti Tanjung Pinang. Suara-suara mengajak untuk naik teksi kami endahkan. Keluar sedikit daripada pintu gerbang, beberapa kenderaan minibus yang dipanggil angkot mula menawarkan harga-harga untuk ke pantai Trikora 3 di kilometer 41 daerah Gunung Kijang.

Kami bernasib baik mempunyai seorang 'negotiator' yang hebat untuk mendapatkan harga angkot seminimum yang boleh. Akhirnya, kami mendapatkan angkot dengan bayaran 300,000 Rp hantar dan jemput yang boleh memuatkan 11 orang walaupun agak penuh. Perjalanan di dalam angkot dengan pintu yang terbuka luas menambah seru. Pak De Boler ialah empunya angkot berasal dari tanah Jawa. Dia memutuskan untuk memasang lagu Jawa dengan tidak semena-mena dan itu sangat lucu. Perjalanan 1 jam setengah kami dihiburkan dengan lagu Jawa yang sedikit membuatkan antara kami yang terasa ingin bergoyang pinggul. Kalau didengarkan lagu Jawa, bahasanya unik. Terasa rugi kerana tidak belajar bahasa Jawa daripada Mak Abah dari kecil.

Shady Shack agak mudah ditemui di sisi kerata betul-betul terletak di sisi kiri jalan dari Tanjung Pinang menuju ke Trikora, Kira-kira selepas melewati dua jambatan berwarna kuning diraja, anda sudah menghampiri Trikora atau Gunung Kijal. Sepanjang jalur ini berderetan pokok kelapa berdiri condong seakan menyambut kedatangan pengunjung yang datang ke sini. Pak De Boler sebenarnya tidak pasti atau lebih tepat tidak tahu kedudukan Shady Shack mungkin kerana tempat ini tidak terkenal di kalangan pengunjung yang lain. Jika anda pergi sendiri atau menaiki angkot, terdapat satu pondok kecil bertulis Shady Shack di bahu kiri jalan. Terima kasih instagram kerana menjadi sumber utama dalam misi mencari lokasi ini. Mungkin tak ramai tahu, instagram bersama hashtag sangat berguna. Bukan setakat  lambakkan foto selfie yang bisa buat orang lain memuntahkan sesuatu.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, boleh hubungi pemilik Shady Shack, iaitu Pak Lobo di talian +62 813 6451 5223.


Sesuatu yang membuatkan tempat ini istimewa adalah ruangnya yang minimalisme dan cukup selesa buat mereka yang inginkan kesederhanaan, tidur berkelambu sambil dibuai bayu laut dan deruan ombak. Oh, hanya Tuhan saja tahu nikmatnya hidup kalau hari-hari dapat begini.


Tidak banyak yang dapat dilakukan di Pantai Trikora 4, tetapi pemandangan batuan pantai dan pantainya yang tampak panjang apabila surut adalah sesuatu yang boleh disaksikan pada lewat petang. Cukup sekadar menikmati otak-otak kiriman Pak Den Boler, kami duduk bertenggek bagai kan sekawanan burung di atas batuan besar menghadap pulau kecil yang tidak dapat dikenalpasti. 


Antara sebab mengapa aku selalu tidak memilih untuk bermalam di resort atau chalet yang terbina elok ialah kerana suasananya yang terkadang membuatkan aku rasa terlalu selesa dan itu membosankan. Cukuplah sekadar ada alas tidur dan sumber makanan, itu sudah cukup sempurna.

Oleh kerana kesal dengan sunset yang tidak kelihatan, atau mungkin salah tafsir, kami terus membilas badan dengan bayaran 3,000 Rp per orang untuk fasilitas kamar mandi. Mungkin aku tidak perlu menyatakan tentang ini. 

Pak Den Boler yang sejak dari tadi sanggup menunggu kami, mula menhinjak platform kaki, membuka ruang udara dan memaksa piston enjin menderum laju membawa kami ke Restoran Rumah Kelong, 15 minit daripada Pantai Trikora 4. Aku sebenarnya tidak menyangka makan malam kami semewah ini kerana disajikan dengan sajian istimewa seperti gong gong, cumi goreng butter, dan ada satu jenis udang yang aku lupa namanya. Makan malam untuk 11 orang ini cuma 947,000 Rp. Pengsan.

Malam itu, unggun api menjadi teman dan usaha mengumpulkan kayu api dan menghidupkan api adalah berkat usaha teman-teman yang kononnya bersemangat ingin mewujudkan suasana 'campfire'. Malam itu, selain menikmati saat menggigit marshmallow hangat yang meletup dan cair di mulut, kami bertungkus lumus menggoreng keropok ikan dari Terengganu dan juga berkerjasama memakannya. 

Acara pada pagi hari Ahad ialah snorkeling ke Pulau Beralas Pasir dan sekitar Pulau Nikoi. Objek menarik yang dapat tatkala muncung boat memotong jaluran ombak ialah rumah kelong yang tersergam indah di tengah-tengah lautan. Mungkin bagi orang lokal, rumah kelong ini adalah hanyalah sebuah pondok kecil yang terbuat daripada kayu, tetapi bagi aku, iainya ialah sebuah senibina yang menjurus kepada kebudayaan orang setempat yang perlu dikekalkan. 

Roy selaku orang yang dengan rela hati membawa kami snorkel ke pulau yang indah nian ini, sedikit sebanyak memberikan informasi bagaimana rumah kelong ini ditarik oleh boat peninda dan dipindahkan daripada satu lokasi ke satu lokasi. Mungkin juga kerana rumah kelong ini sebenarnya ditunda untuk mengejar seumpulan ikan atau ditempatkan ke sarang ikan yang bertepatan buat sesuatu musim. 

Wira Adi Dharma atau aku panggil dengan gelaran Mas Adi, merupakan pemuda kelahiran Indonesia yang kayaknya sudah bermaustatin di Tanjung Pinang beberapa tahun dan lebih tahu tentang lokasi-lokasi snorkeling dan free diving di Kepulauan Riau mahupun di luar kota Melayu ini seperti di Pulau Anambas dan sebagainya. Tidak cukup masa yang dapat aku habiskan bertanya dan bersembang tentang keindahan gunung dan lautan di Indonesia bersama Mas Adi kerana dia membawa satu lagi boat bersama teman-teman yang lain ke Pulau Penyusuk. Mas Roy Fadhli atau Roy lah yang membawa kami melongsori segenap Pulau Beralas Pasir, Nikoi sehingga sore sebelum kami pulang semula ke Batam.

Kebetulan Mas Roy adalah pemuda kelahiran Lingga dan perbualan kami tentang Gunung Daik Bercabang Tiga, dan tentang Lingga sendiri banyak bersangkutan dan nampaknya dia lebih tahu tentang tanah kelahirannya. Boleh jadi, visi jangka masa pendek aku untuk menjelajahi Kepulauan Lingga berkemungkinan akan menjadi kenyataan.

Kesimpulannya, trip ke Trikora ini berjaya dengan bajet 755,200 Rp per orang termasuk makan dan minum. Hasil usaha Pak De Boler memecut laju angkotnya, kami berjaya mendapatkan feri terkahir ke Telaga Punggur pada jam 6.00 petang. Sate Kendal menjadi santapan makan malam kami sesampainya kami di Kota Batam. 

Lebih seru, perkenalan dengan teman-teman yang baru aku kenal di sini langsung bertukar menjadi rapat setelah trip ini. Dedikasi saya berikan terhadap teman-teman saya yang baru dan tidak terlalu baru kenal iaitu, Pungky, Cipta, Tomo, Nadya, Victor, Esdelyn, Syahera, Hamizan, Jonathan dan Randi serta Pak De Boler angkot dan otak-otak (bisa dihubungi +62 812 6165 1566) Mas Adi, Mas Yusuf dan Mas Roy (Instagram: Markitrip) yang sudah secara tidak langsung, bersikap terbuka dan memeriahkan trip pada kali ini. Cihuy!

No comments: