Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Kembara di Bumi Jawa Timur Segmen III - Malam Ambang Kemerdekaan Indonesia di Kota Yogjakarta

Johor Bahru - Jogjakarta - Surabaya - Malang - Banyuwangi - Malang - Jogjakarta - Johor Bahru
 
 

Sumber foto: Merayap 66
 
Pelan data jaringan internet Telkomsel hampir tamat. Aku mencaci dalam diam. Mujur Matahari terbenam yang terlihat di jendela keretapi Bima dari Malang ke Yogjakarta seakan memujuk hati. Hamparan sawah padi menghijau yang tak berhenti mengujakan sehingga tak sedar sebelah pipi hampir melekat di jendela kaca. Bila kau sendiri dan dihidang dengan pemandangan sebegini, fikiran menerawang jauh memikirkan kejadian diri, alam, tentang masa silam tak ubah seperti menonton layar tancap filem kuno. Segalanya hitam putih. Kadang-kadang, fikiran menerobos pula ke dimensi lain. Luar daripada kotak. Betul lah orang kata, dengan mengembara sendiri, sedikit demi sedikit, kau bakal mengenal diri sendiri. Apa yang kau mahu, dan apa yang kau tak mahu.
 
Dua orang cewek berjilbab di sebelah, sedang asyik menjamah nasi lemak. Bunyi menguyah nasi bersama sambal ikan bilis, membuatkan aku sedikit terliur kerana sekeping roti yang aku beli di Alfa Maret tadi sebelum melangkah masuk ke gerabak keretapi nampaknya gagal mententeramkan perut yang berkeroncong. Aku harus membeli nasi lemak paket di kantin, walaupun harganya agak mahal, sekitar 25,000 Rupiah.
 
Selesai suapan nasi lemak yang terakhir ke dalam mulut, kelihatan gadis berjilbab yang di depan sedang mengangkat takbir dan di sebelahnya, kelihatan gadis berjilbab ungu memegang Al-Quran. Kedengaran sayup-sayup bacaan ayat Al-Quran dengan tarannum yang menenangkan. Kemungkinan mereka dari pesantren di daerah Surabaya atau Malang untuk pulang ke kampung sempena cuti hari Kemerdekaan Indonesia. Di Jawa Timur ini, Islam boleh dikatakan benar-benar diamalkan kebanyakkan golongan anak-anak desa yang tidak tercemar oleh budaya luar. Terkadang timbul rasa cemburu bagaimana mereka istiqamah dalam apa jua keadaan termasuklah ketika bermusafir di dalam keretapi dan sebagainya.
 
Tepat jam 9:45 malam, kedengaran hon yang kuat datang dari keretapi yang aku naiki. Bunyinya yang kuat membuatkan beberapa orang penumpang yang tadinya enak dibuai mimpi, terjaga dengan dahi yang berkerut.
 
Perlahan-lahan, keretapi berhenti. Tulisan Yogjakarta terpampang di luar saat melangkah keluar daripada pintu cabin nombor 1. Udara di Malang jelas berbeza dengan udara di sini tetapi aura kota di lembah tiga sungai ini, memiliki keistimewaan termasuklah bangunan tinggalan Belanda di samping kiri dan kanan jalan. Apatah lagi saat terjumpa papan tanda jalan bertulisan 'Jalan Malioboro'. Dari tadi, aku lihat ramai orang beratur ingin mengambil foto kenangan berasama 'Jalan Malioboro' itu tadi. Aku cuba memujuk hati untuk tidak berbuat demikian kerana memikirkan banyak masa lagi untuk ke situ saat kosong. (Ketawa sendiri)
 
Bermula di Jalan Malioboro, aku masuk ke celah lorong-lorong kecil yang terhias indah dengan papan tanda 'hostel' sepanjang laluan. Seakan memasuki sarang backpackers, aku tersenyum kerana senang. Target saat malam ambang kemerdekaan negara Indonesia itu adalah untuk mendapatkan kamar tidur yang murah, selesa dan lebih penting ada jaringan WIFI buat si pengembara solo untuk membuat pelan perjalanan. Malam 17 Augustus 2015 itu nampaknya terlalu kejam buat diriku apabila hampir semua hostel memasang tanda 'full' tandanya sudah penuh. Dengan optimis, aku teruskan langkah dan melewati satu pentas terbuka yang menampilkan pertunjukkan wayang kulit bersama boneka-boneka berwajah ganjil. Bayang-bayang wayang kulit menari-nari dibalik tirai putih diselangi suara tukang cerita yang sedang berceloteh dalam bahasa Jawa halus. Setelah satu karakter keluar layar, batangnya dicucuk ke batang pisang yang terlantar dibalik layar. Keluar karakter yang baru dan itu tandanya aku sudah terlalu lama disitu terbuai dengan penceritaan.
 
Sesuatu yang menarik seakan menyambut kedatangan aku ke sini.
 
Aku sambung melangkah ke hadapan tetapi masih lagi ingin terjengah, mengintai-ngintai ke belakang betapa aku ingin lagi menyaksikan pertunjukkan wayang kulit itu tadi sampai tutup kedai.
 
Hampir seluruh pelosok daerah ini aku kelilingi tetapi jawapan si mas-mas dan mbak-mbak kaunter masih lagi 'Kamarnya udah penuh mas'. Maka dengan itu, aku membuat keputusan untuk berpatah balik ke Stasiun Tugu Yogjakarta dan melelapkan mata untuk menanti hari esok.
 
Jalan Pasar Kembang masih dipenuhi orang, rata-rata pelancong luar dan orang lokal yang masih bermata segar bugar menyaksikan sambutan kemerdekaan Indonesia. Kerana terlalu penat, aku seakan tidak terlalu fokus dengan sekeliling. Kira-kira jam 2 pagi, aku hampir memasuki kawasan Stasiun Tugu Yogjakarta. Saat melewati sebuah lorong kecil yang agak suram, tiba-tiba muncul sosok tubuh seorang lelaki di bawah limpahan lampu jalan bersama basikal atau sepeda yang dibonceng.
 
Dengan wajah yang keras tetapi suara yang sopan, dia memulakan topik perbicaraan.
 
"Mas, dari tadi kayaknya saya udah ketemu masnya hampir tiga kali lewat jalan ini."
 
"Iyya Pak, kamarnya lagi penuh."
 
"Gapapa, ayuhlah ke rumah saya, nginep satu malam. Numpung udah lewat malam nih."
 
Dengan meletakkan sepenuh kepercayaan, aku mengikutnya dari belakang.
 
"Malam ini, malam kemerdekaan Indonesia mas." Aku tak banyak cakap dan menganggukkan kepala. Kami melewati beberapa lorong kecil yang aku sendiri bingung arahnya ke mana dan laluan itu cuma sedepa luasnya. Sesekali, dia turun dari basikal dan mendorong basikalnya di sisi.
 
"Di sini ga bisa bawa sepeda mas, nanti orang terjaga tidur."
 
Lebih kurang 10 minit, kami tiba di sebuat rumah yang sangat bersih, kosong tanpa ada perabot mahupun hiasan, lantainya putih, dindingnya putih bersih seperti rumah tinggal yang ada penjaganya. Terdapat tiga kamar yang cukup luas.
 
"Aku di syurga ke?"

 
Setelah melorotkan kedua-dua belah stoking, lelaki tadi yang bernama Pak John, duduk bersila di hadapan aku. Kami mula memperkenalkan diri. Bahasa tubuh Pak John sangat ikhlas termasuklah ketika membuaikan tangan semasa mempersilakan aku untuk masuk ke dalam kamar. Kerana itu juga kepercayaan aku terhadap dia semakin kuat. Bukan seorang preman atau orang yang cuba berbuat jahat mahupun mengambil kesempatan. Menurut Pak John, dia memang berasal dari Yogjakarta dan di rumah inilah, sambil telapak tangannya menampar-nampar lantai kamar, dia telah lahir dan membesar. Oleh kerana sudah larut malam, aku gagal menemui apa-apa papan tanda yang tertulis kawasan ini. Pak John sesekali bercakap menggunakan Bahasa Inggeris. Dia merupakan seorang pelayar di USA 10 tahun yang lalu dan itu cukup menjelaskan  kefasihan Bahasa Inggerisnya. Aku tidak terlalu banyak bertanya mengenai hal keluarga kerana tidak mahu menyentuh isu yang terlalu peribadi sedangkan dalam benakku, memikirkan terlalu banyak kemungkinan.

Seperti biasa, aku menceritakan tujuan bertandang ke daerah istimewa Yogjakarta ini dan kenapa cuma seorang sahaja. Orang seperti Pak John sangat unik kerana disamping rumahnya yang sangat dan terlalu kemas serta rapi, pemakaiannya agak merendah diri, tutur kata yang perlahan seperti orang yang telah banyak menempuh pengalaman.

Aku melontarkan pandangan ke arah pelekat muka Jokowi yang tertampal di depan pintu kamar saiz sebesar 100mm diameter. Orang di sini benar-benar mempunyai semangat nasionalisme yang tinggi.

Pak John keluar meninggalkan kamar untuk memberikan sedikit privasi kepada aku, katanya. Saat melangkah keluar untuk ke bilik air, kedengaran sayup-sayup lagu keroncong. Suasana larut malam itu tiba-tiba jadi klasik. Tanpa segan silu, aku mengetuk pintu bilik Pak John yang terbuka sedikit.

"Pak, ini lagu keroncong Bengawan Solo yang saya sering dengar dan meminatinya."

"Oh iya, iya. B-E-N-G-A-W-A-N S-O-L-O." Dengan cukup berusaha, dia cuba menyebut dengan satu patah satu patah bagi menunjukkan sebutan yang betul.

Ternyata betullah lagu keroncong Bengawan Solo itu dicipta semasa pendudukan Jepun dan menjadi hits sehingga diterjemahkan dalam bahasa Jepun.

Malam itu, aku belajar bahawa masih ada lagi manusia sejujur dan ikhlas seperti Pak John. Pada mulanya aku agak ragu kerana beberapa kali saat mengheret basikal, dia agak gementar dan dua kali menjatuhkan basikalnya dengan tidak sengaja. Kemungkinan dia mabuk atau ada sesuatu yang membuatkan dia hilang deria rasa pada tangannya atau penyakit yang aku sendiri tidak tahu.


Sebagai seorang tetamu, aku tidak berani melontarkan soalan-soalan berkaitan. Ada satu ketika, dia menepuk-nepuk dada dan berusaha menyakinkan aku bahawa dia adalah seorang muslim dan memberikan aku sehelai sejadah yang berbau harum untuk solat. Malam itu aku belajar sesuatu keberuntungan.

Selesai solat Subuh esoknya, aku menghulurkan salam bersama sekeping wang satu ringgit sebagai tanda persabahatan. Mungkin aku akan bertemu lagi dengan Pak John sekiranya ada keberuntungan pada bila-bila masa. Semoga Tuhan memurahkan rezeki Pak John.

"Pak, saya minta izin foto bareng. Saya mau buat penulisan." Pak John menganggukkan kepala sebelum menyarungkan topi bagi menutup rambutnya yang agak jarang.
 
Sambungan Segmen IV - Goa Pindul dan Gondola Pantai Timang
 

No comments: