Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Makcik di Golden Triangle

Aku terus mengikuti si makcik separa abad yang sedang menjinjing guni plastik di genggaman tangan kirinya. Entah tong sampah yang ke berapa dia selongkar selepas ini. Melewati Menara Prest1ge. Langkah kakinya begitu deras bagai jeram sungai selepas hujan dan berbelok-belok pula seakan tidak seimbang. Sengaja aku memperlahankan langkah supaya aku kekal jarak di belakang dua saat. Kali ini, dia agak berjaga-jaga apabila mengeluarkan beberapa biji tin minuman daripada tong yang terletak betul-betul di hadapan bar terbuka. Mungkin ditakuti terpegang tin atau botol alkohol. Mulut aku begitu berat untuk memulakan perbualan dan cuma berharap supaya tin alumuniumnya jatuh, supaya aku ada alasan. Tetapi malangnya itu tidak terjadi. Bayangkan, di tengah-tengah kawasan Golden Triangle ini, masih ada golongan yang tidak bernasib baik seperti makcik yang berbaju kurung hijau bunga-bunga ini, berusaha keras mencari rezeki yang mungkin dianggap kotor buat orang lain. Bermacam-macam andaian dalam kepala aku. Mungkin dia adalah ibu tunggal yang mempunyai anak ramai yang masih bersekolah, memaksa dirinya untuk mencari duit lebih. Mungkin juga dia sendiri menghabiskan sisa-sisa kehidupan setelah dibuang keluarga tersayang atas sebab-sebab bodoh yang terbit dalam masyarakat yang terpengaruh dengan drama-drama petang di televisyen. 

Kesian. Sebuah perasaan yang ada di dalam sanubari setiap insan tetapi kita terkadang terlalu takut untuk melakukan kebaikan. Takut dicop 'attention seeker', takut dianggap luar daripada kebiasaan, takut riak dan sebagainya.

Sebaik sahaja berkedip mata melewati lampu isyarat pejalan kaki, si makcik tadi hilang dari pandangan tanpa aku sempat mengenal wajahnya. Mungkin ilham daripada Tuhan.

No comments: