Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Indochina II - Sebuah Perjalanan

Johor Bahru - Ho Chi Minh, Vietnam - Siem Reap, Kemboja - Bangkok, Thailand - Bagan, Myanmar - Johor Bahru

Sambungan kepada Indochina I - Sebuah Perjalanan.

Koleksi album foto kenangan dipaparkan dalam album Merayap 74.

Aku mengambil keputusan untuk bersandar di sudut berkaca betul-betul bersebelahan pintu LRT. Ini adalah satu-satunya posisi paling selamat, buat mereka yang tidak termasuk dalam kategori OKU, wanita mengandung, warga emas, dan pesakit kategori parah. Setiap kali kau berada dalam posisi ini, kau akan rasa bebas daripada rasa bersalah. Hampir dua bulan aku di sini, menjalani kehidupan yang sedikit berbeza.

Dalam posisi ini juga, jendela LRT bagaikan layar yang bergerak membingkai pemandangan pagi kota lumpur, bersama bayang-bayang hitam bangunan-bangunan pencakar langit yang tumbuh bagaikan cendawan. Sekaligus, mengingatkan aku kepada sosok bayangan anak kecil bernama Mi Hwa yang sedang berdiri di hadapan pintu gerbang kuil Angkor Watt sambil tangan sebelah kanannya memapah di dinding berbatu. Apatah lagi senyuman mesranya, terasa aura lokal menambahkan keseruan perjalanan tempoh hari.

Suhu yang hampir mencecah 32 darjah Celcius benar-benar mencipta sedikit suasana pra-sejarah bersama sinar Matahari terik, memantulkan warna oren keperangan struktur-struktur kuil yang puluhan tahun tersembunyi di dalam hutan ketika zaman kerajaan Khmer. Betul-betul seperti dalam filem Tomb Rider.


Mi Hwa hanya berdiri dan tersenyum. Kami cuba berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris dan dengan perlahan sedaya upaya merakam setiap sudut interaksi. Ternyata anak kecil ini begitu fasih berbahasa Inggeris dan tidak segan silu memperkenalkan diri sambil menerbang-nerbangkan kain skirt paras lututnya menunjukkan dia berasa senang berjumpa dengan kami. 

Sambil mengipas-ngipaskan tangan, aku duduk bersandar dengan harapan, hilang sedikit udara bahang sekeliling. Padahal itu cuma permainan psikologi. Rakan yang lain turut melabuhkan punggung di atas batu, ada yang menogok air mineral sepuasnya. Sebenarnya sudah lebih 10km kami berjalan dari satu kuil ke satu kuil, dan ini adalah kuil yang terakhir yang dikenali sebagai 'kuil besar' atau Angkor Watt. Untuk menuju dari satu kuil ke kuil yang lain, kami menggunakan khidmat kereta pedati kuda yang agak popular di sini.

(Bersambung)

No comments: