Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

&eni Typography

Mungkin ramai dah tau tentang Seni Karakter / Typography Art.
Seni karakter ni mungkin aku boleh rangkumkan macam gabungan karakter-karakter huruf/abjad/nombor yang membentuk sebuah hasil seni. Cuma gaya olahannya mngkin berbeza bergantung bentuk pengolahannya. Mungkin dalam bentuk 2D atau 3D.


contoh 3D memang semart... kalau dapat buat memang puas



Aku agak berminat dengan cabang seni ni. Sebab kebanyakkan design yang terhasil ialah dengan gabungan karakter-karakter aje. Haa... cube tengok contoh figure ni.



menarik kan?

boleh buat bentuk penguin lagi.
Kalau dapat belajar betul-betul, boleh buat figure/potret muka sendiri. Macam ni

Tapi for a beginner macam aku, aku sikit-sikit praktikkan mostly dalam poster. Buat suka-suka untuk poster event. Jadik kalau anda diluar sana nak tahu banyak lagi pasal typography ni... godeh-godehlah kt google. Memang banyak design-design yang menarik. Selamat mencuba.


haa... ni design yang menarik bagi aku sebab ada texture plus koordinasi susunan karakter sgt kreatif - sumber


For me, typography is all about simplicity and creativity. Just play with numbers, alphabets as well as symbols. Mungkin juga kita boleh bermain dengan warna. Cabaran seni karakter ni mungkin daripada segi koordinasi atau susunan karakter yang digunakan. Hasil yang lebih menarik ialah dengan menghasilkan sesuatu hasil seni dengan hanya menggunakan karakter secara total! Jadi, tak perlu tunggu esok. Boleh jadikan seni ni macam perencah tambahan dalam hasil seni korang. Mungkin seni karakter ni boleh menambah secukup rasa dalam hasil seni korang? Siapa tahu?

Sampai sini sahaja nampaknya aku dapat share. Jumpa lagi.

2 comments:

Fazly Mshis said...

hello blogging! :)

k e r e p e k t e m p e said...

hello~ fazly semngt gile suruhaku follow blog ko er...