Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Ingat Lagi Zaman Engkau Goncang-goncang Pensel Pilot Shaker?


Aku tenung baik punya pensel Pilot Shaker empunya sahabat yang duduk sebelah aku. Maklumlah, ketika itu pensel itu barang panas, macam moto 135 LC. Tapi ketika itu aku tak lahir sebagai seorang pencopet. Aku tahu berdosa. Sekadar melihat springnya digoncang dengan penuh rapi, sehingga mengeluarkan unjuran batang karbon yang amat selesa bila hendak menulis. Begitulah apa yang kita dapat daripada pensel Pilot Shaker ya kawan-kawan.

Aku tak begitu teruja menggila hendak miliki segera pensel tersebut. Waktu itu aku belum bekerja, maka aku hanya mampu miliki pensel 2B yang ada pemadam merah di hujungnya, hasil duit bapak aku. Malah ketika zaman poket Digimon yang boleh buang tahi-tahi digi pet itu pun aku bukanlah teruja sangat nak miliki. Oh itu pun konsepnya goncang-goncang untuk kelangsungan hidup digi pet tersebut.

Mungkin aku tidak pandai merengek hendak pensel Pilot Shaker itu. Haha

Kemudian ada satu zaman semua anak-anak muda macam aku ketika itu, gila main pemadam. Pemadam murah sahaja yang ada banyak lambang bendera negara seluruh dunia. Memang bijak pencipta pemadam zaman itu sebab selain dapat kaya raya jual pemadam, mereka mewujudkan budaya belajar Geografi.

Kemudian ada satu zaman ramai yang guna pengorek pensel berbentuk silinder yang paling istimewa ada cermin bulat di belakangnya! Engkau orang boleh gunakan cermin itu untuk bermekap, betulkan tudung, ataupun nak tengok bulu hidung panjang atau tidak. Kalau bosan, engkau orang boleh main pantulan cahaya, macam laser! Tak payah beli laser besi yang ada banyak bentuk itu. Oh zaman main laser pun ada. Waktu itu sudah siber sedikit. Waktu ustazah tengah ajar munakahad, boleh main suluh-suluh.

Selepas itu, aku pun sudah tidak bisa berbicara panjang. Mata seperti sudah ada syaitan bergayut. Pada kali ini apa yang aku hendak simpulkan ialah kadang-kadang kita tidak perlu keep-up-to-date sangat untuk benda-benda tidak penting macam pensel Pilot Shaker. Sebab engkau boleh miliki pensel 2B, itu sudah mencukupi. Engkau masih mampu menulis. Cerita-cerita yang lain selain pensel Shaker itu tiba-tiba sahaja aku tersentimental.

No comments: