Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Kedai DVD


Bila aku pergi kedai DVD, aku bukannya suka beli. Mungkin sebab sektor pemain DVD komputer riba aku ini masih berstatus tak boleh pakai. Mungkin juga sebab aku bukan seorang yang buas apabila membeli cakera berkeping-keping. Maklum juga sekarang ini zaman generasi Y yang kononnya semua boleh dapat melalui jaringan telekomunikasi tanpa batasan ini. Cewah. Ayat ini boleh buatkan orang yang lebih makan garam mencebik bibir mereka. Bukan apa, sebab itulah puncanya anak-anak muda sekarang (macam aku) susah sangat nak menghargai sesuatu yang di depan mata. Lebih suka menghargai facebook daripada menghadap muka Mak Abah siang dan malam.

Oh kedai DVD. Cantiknya kedai DVD adalah cantiknya koleksi kulit-kulit album filem lama, lagu-lagu, yang ada unsur-unsur klasik, seni moden dan sebagainya. Dalam kulit album ini kadang-kadang boleh menceritakan apa kandungannya.

Aku ada juga membelek muka depan kulit album lagu artis-artis barat dan tempatan. Semuanya ada nilainya. Kadang-kadang kulit-kulit album ini semacam memberikan aku inspirasi dan idea. Boleh buat rasa puas macam tengah tengok pameran seni. Aku tak tahu kenapa aku berkongsi rasa pasal ini. Tapi ini semacam ilham untuk buat kerja-kerja seni atau apa jua kerja yang lain. Memang betul orang kata hasil seni ini boleh bercakap dengan kita.

Jadi bagi aku, kalau belum lagi mampu atau amatur macam aku untuk menilai hasil seni-seni yang memang tahap dewa, boleh cuba jadikan kedai DVD ini sebagai tempat untuk panaskan badan menikmati dan mentafsir hasil-hasil seni. Macam-macam ada. Yang abstrak, yang realistik dan sebagainya. Entahlah. Tapi ini apa yang aku rasa.

2 comments:

Yuuki Taiyou said...

der...skrg dah zaman generasi Z lah...

k e r e p e k t e m p e said...

Z untuk apa? haha