Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Labah-labah

Sarang labah-labah agak rapuh jika ditiup angin. Tapi masakan, serapuh itu boleh jadi pelindung? Pagi tadi aku terpandang sebesar saiz gajah (analogi sahaja) logo Maal Hijrah terpampang di skrin. Jadi aku boleh nampak lebih halus atau details, apa simbol-simbol yang diaduk pada logo tersebut. 

Aku teringat ustazah atau ustaz masa sekolah rendah dulu pernah kan cerita pasal tempat persembunyian nabi dan para sahabat di gua Thur, yang dilindungi oleh sarang labah-labah. Membuatkan orang Quraisy tak sangka ada orang di dalam gua. Kemudian ada merpati yang bertelur di sarangnya, kemudian kisah cicak yang berdecik dari dalam gua. Pengkisahan itu sangat menarik. (Rujuk balik) Itu cerita yang selalu diselitkan pasal Maal Hijrah waktu di sekolah rendah/agama dulu yang boleh buat budak-budak ingat sampai sekarang. Ok, dari situ aku baru perasan kenapa logo ini ada sarang labah-labah. Sebelum ini tak ambil kisah pasal design logo itu langsung. Tahniah sistem pendidikan formal negara! dan sistem pendidikan tak formal negara (yang ini orang selalu lupa) 

Aku terpesona dengan idea orang yang buat logo ini sebab impak design logo ini sangat besar. Mesej dia sangat simbolik dan kalau diekstrak, banyak ceritanya. Kalau orang sekali pandang logo ini, boleh mengingatkan kita pasal kisah Hijrah. Ya, dalam seni pun ada dakwah. Aku rasa dah berbakul-bakul pahala tuan punya logo ini dapat. Tapi aku sangsi kenapa huruf 'kha' diwarnakan biru dan merah sahaja, kenapa tak letak warna hijau atau ungu sekali (keh keh). 

Dalam surah Al-'Ankabuut, 

"Misal bandingan orang-orang yang menjadikan benda-benda yang lain dari Allah sebagai pelindung-pelindung (yang diharapkan pertolongannya) adalah seperti labah-labah yang membuat sarang (untuk menjadi tempat perlindungannya); padahal sesungguhnya sarang-sarang yang paling reput ialah sarang labah-labah, kalaulah mereka orang-orang yang berpengetahuan." 
(Al-'Ankabuut 29:41)

Apa yang dimaksudkan dalam ayat di atas ialah jangan mengharapkan pertolongan (menyembah) selain Allah sedangkan selain daripada Allah itu, 'rapuh' sifatnya. 

Ini adalah apa yang aku bayangkan bila sebut pasal labah-labah, sama ada berkaitan atau tidak aku tak pasti. Cerita pasal labah-labah, aku pun teringat pasal Spiderman. Orang putih dapat idea cipta Spiderman daripada sumber mana tapi macam nak tanya siapa yang cipta watak Spiderman. Termasuklah ryhme yang kita belajar waktu sekolah rendah dulu. Menarik untuk dikaji. 

Incy Wincy spider climbing up the spout
Down came the rain and washed the spider out
Out came the sun and dried up all the rain
Now Incy Wincy spider went up the spout again!

Kepada pencipta logo Maal Hijrah, kau dah buat aku berfikir pasal sesuatu. 

No comments: