Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Telefon

Perut aku merengek. Ah sudah, aku baru nak mulakan sesi luahan perasaan. Kacau betul. 

Mata aku sekarang tertumpu pada ikon 'Compose'. Tertumpu dalam dalam sebab aku tak pasti apa yang aku nak kongsi. Sebab dah lama tak menulis agaknya. Oh ya, tadi mak abah aku telefon. Aku seperti biasalah, terbaring atas katil, sedang menunggu mood buat kerja datang. Andaikan tahap risau aku terhadap FYP (Final Year Project) ini pada tahap tiga, iaitu risau tapi malas, hampir kepada 'suka hati sendiri nak siapkan bila'. 


Telefon berdering, buat aku berderau sedikit sebab saat-saat genting ini aku perlu fokus nak cari mana mood buat kerja tu. Berderau sebab sejak akhir-akhir ini ada saja panggilan formal yang buat aku kecut sikit. Aku pun jawab panggilan tadi dan aku tau dah Mak Abah yang telefon. Aku terus melabuhkan punggung tepi tingkap sebab sini line telefon memang kurang ajar sedikit. 

Bila duduk tepi tingkap tu, boleh nampak pemandangan dari tingkat atas, angin dari tingkap, feeling sikit.

Bermula dengan salam, abah tanyakan khabar, buat apa dan sebagainya. Suara tuanya boleh jelas aku dengar. Ya, berbeza dengan suara setahun yang lalu, suara dua tahun lalu ketika aku di asrama. Ada bezanya. Kemudian keluar topik pasal kakak aku yang nak kahwin tu. Pasal khabar motor yang sedang pancit tu, yang aku tak sempat nak pam balik. Beralih kepada mak aku, cerita pasal temuduga tempoh hari dan pasal duit. Oh, duit yuran semester yang last ini, mungkin MARA tak dapat dahulukan. Aku memang tak reti nak mintak duit kecuali memang Mak Abah aku beri sendiri. Jadi aku cakap, 'Cukup lah kot'. Dalam hati aku, Hanya Tuhan Yang Tahu, bak kata UNIC.



Sedang mak aku berbicara soal wang, aku cepat-cepat mencelah, mengadu banyak nak diselesaikan sebelum bergraduasi (dengan nada yang matang). Aku mencelah sebab takut tak sempat nak mengadu. Jadi sebagai penasihat rasmi, mak aku cuma cakap beberapa patah sahaja. Itu pun dah cukup menenangkan hati yang duka lara ini. Boleh rasa kot. Tengok, secebis kata Mak Abah ini sangat power sebenarnya, macam Power Root, cepat gila terkesan.

Selepas meletakkan hubungan telefon, aku menghela nafas lega. kemudian meresap dalam komposisi udara dalam bilik aku ini selain ada oksigen, nitrogen, gas adi, dan sebagainya. Waktu berhenti sekejap. 


No comments: