Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Ada Beberapa Perkara Yang Ingin Sekali Aku Kongsikan

Ada beberapa perkara atau target yang ingin sekali aku kongsikan atau abadikan dalam 'jurnal' ini. 

1. Memiliki gitar (yakni ukulele), belajar memetiknya dan membuat lagu puisi. Mungkin kalau aku sudah tua kerepot, anak-anak sudah tak peduli dekat aku (mungkin), sekurang-kurangnya aku boleh 'mengemis' untuk mendapatkan wang belanja hidup. Mungkin satu hari nanti aku akan menghasilkan sesuatu alunan nasihat untuk cucu cicit pada masa akan datang. Menceritakan apa yang berlaku pada zaman kita pada hari ini semacam sebuah wasiat sepanjang zaman. Ambil contoh lagu Gurindam Jiwa, Berita Kepada Kawan dan sealiran dengannya. 

2. Menghayati tafsir Al-Quran dan tidak sekadar membacanya. Kalau buku novel atau zine, aku boleh baca dan hayati, aku percaya sastera indah yang terkandung di dalam Al-Quran juga boleh dijiwai. Kalau selama ini tercari-cari apa 'novel' yang sepatutnya kita baca sebelum tidur, sewaktu di dalam LRT, dan sewaktu kita kosong atau bosan.

3. Belajar asas bahasa Mandarin tahap kanak-kanak Tadika pun tidak mengapa. Bayangkan sudah 25 tahun membesar di tanah air, tapi tidak dapat menguasai bahasa lain dengan lancar. Terasa rugi.

Aku rasa cukup untuk episod pembangunan diri pada kali ini. 

No comments: