Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Berangan Dalam Bilik. Semua Orang Dah Besar.

1. Fuh. Cukuplah hari minggu ini aku berangan dalam bilik. Membosankan, tapi sedikit memberi ruang dan peluang untuk melihat semula kekurangan diri. Rupanya ada sisi lain dalam hidup yang belum lengkap meliputi rohani dan jasmani. Malas nak cerita panjang. Semua orang dah tahu. Semua orang dah besar. Ya, tak?
 
2. Kita akan lebih mengikuti peraturan kalau bergerak secara solo tanpa dipengaruhi orang lain. Lebih-lebih lagi orang yang kita kenal semacam kawan kita, orang yang kita percaya dan akan ikut cakap mereka. Kerana itu, berada di tempat asing atau lingkungan orang yang kita tidak kenal, kita akan lebih berdisiplin. Mungkin tak ada orang nak ingatkan untuk kemas bilik, cuci baju, atau kalaulah kita malas sangat nak buat sesuatu, tak akan ada orang lain peduli dan buatkan untuk kita. Jadi kita cuma ada diri kita dan kena belajar bawa diri. Ya, tak?
 
3. Umur yang suku abad ini betul-betul mencabar. Ada orang nampak kita bahagia di luar tapi sebenarnya kita bertarung untuk memerdekakan diri sehari-hari. Kita nak bebas datang ke pejabat dan buat kerja dengan suka hati. Kita nak bebas buat keputusan sendiri tanpa perlu memenuhi kehendak orang lain atau ikut norma dalam masyarakat. Contohnya, kita terpaksa memenuhi 'adat' lepas habis belajar, kena kerja dalam pejabat dan berpakaian baju lengan panjang, bergaya kemas. Contohnya lah. Kerja selain yang nampak kaya-kaya tidak akan dipandang tinggi atau mulia. Kena ada kereta atau motor besar. Padahal setiap bulan kita kerja keras untuk membayar hutang pinjaman. Mungkin dah tiba masanya kita kena jadi 'orang putih' yang tak kisah nak jadi apa, asalkan kau bahagia, di samping memenuhi ajaran agama atau pegangan masing-masing lah. Sebab agama atau pegangan lah yang memandu kita. Tapi memang diduga manusia susah nak ikut. Jadi hari-hari, kena ada usaha memperbaiki diri. Masih ada masa. (Berbisik)
 
4.  Walaupun sering tersengih melihat dua mempelai, aku rasa bukan senang nak menempuh usaha ke arah itu. Yang 'itu' lah. Malu aku nak cakap. Sebab aku bosan sebut banyak kali. Kesimpulannya, kena sentiasa bersedia sebab aku yakin, bila sampai masa, akan dikurniakan rezeki yang tak terduga. Sebab aku memang suka perancangan tak terduga. Ya, tak?
 
5. Berniaga. Memang bagus nak cari duit demi pembangunan diri. Setiap kali berbual bicara pasal benda alah ini, aku rasa kita perlu mengajar diri untuk tetap ikhlas dan tidak terlalu materialistik atau terlalu mengejar wang. Walaupun aku faham rezeki orang lain-lain. Sebab usaha yang banyak akan diganti dengan hasil yang membunga dengan sendirinya. Terlalu obses dengan kebendaan pun tak boleh juga. Ya, tak?
 

No comments: