Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Kawan Baru atau Kawan Lama, Mereka Akan Sentiasa Memberikan Pengalaman Baru Buat Kita

Baring meniarap macam biawak ni meletihkan juga. Tekanan ditumpukan di tengkok untuk memastikan wajah dan mata 90 darjah menatap skrin komputer riba. Seperti selalunya, kalau tidak keluar untuk makan malam, pulang daripada kerja, aku menghabiskan masa melayari internet dan kadang-kadang membaca buku-buku lambakkan dan sentiasa memikirkan idea tempat untuk didaki dan dilawati atau 'life changing activity' yang aku boleh buat sebelum keadaan bertukar menjadi bosan.

Hari Jumaat yang lepas aku telah berjaya menemukan aplikasi Android yang dinamakan 'Meetup' dan 'Couchsurfing' yang lebih mudah untuk digunakan selain dalam versi laman sesawang. Aku cuba untuk menjadikan aplikasi ini 'lebih dekat' dengan penggunanya iaitu aku sendiri lah. Bunyi ayat ini macam 'lebih dekat dengan Tuhan' kan? Baiklah, insaf.

Setelah selesai peranti virus membuat 'scanning', (aku lupa istilah yang betul untuk 'scan' dalam Bahasa Melayu) secara automatik 'Meetup' memaparkan laman utama versi telefon bimbit lalu aku menemukan satu acara yang dinamakan 'The Lost Trail'. Aku klik RVSP. Tertulis dalam perinciannya, "Meet you guys at Checkpoint #1 - Ang Mo Kio Interchange, Breadth 1 bus no. 138 at 8:30am or at Checkpoint #2 - Opposite Ming Shuan Road bus stop at 8:45am."

Aku melonjak riang sebab sekurang-kurangnya, ada sesuatu yang aku boleh buat pada hari Ahad selain menghadiri sesi karaoke. Aku selalu percaya dan berpuas hati dengan pelan mendadak. Ya!

Pertemuan bersama beberapa orang lokal dan expat yang meminati akiviti mendaki gunung, meredah hutan, melancong, 'backpacking' dan mencintai alam sekitar ini telah memberi sekali lagi pengalaman baru berkongsi pengalaman dan pandangan sambil meneroka 'The Lost Trail' bermula dari Seletar Nature Reservoir dan berakhir di Macritchie Park. Bertepatan dengan apa yang dibangkitkan oleh Paul, "Be prepare to lost and that what adventure is about." kami memang betul-betul sesat selepas tersasar arah dan menemui sebuah padang luas bagai padang jarak, padang terkukur. Rumput hijau nampak mendamaikan dan tak sangka dalam Kota Singa ini ada pemandangan macam ini. Seketika, kami melepaskan lelah dengan seteguk air dan berceloteh membuat kelakar. Beberapa kumpulan kecil yang agak menyendiri, melayan perasaan sambil termenung ke sekeliling. Walaupun aku seorang sahaja yang berbangsa Melayu, tetapi penerimaan mereka tanpa rasa prejudis telah membawa aku ke dunia lain. Aku adalah makhluk asing, tetapi seorang makhluk asing yang bercakap bahasa manusia dan tentang kemanusiaan.

Orang pertama yang telah memecahkan ais (baca: ice breaking) ialah Sogi. Kebetulan akulah orang yang pertama sampai di hentian bas Ming Shuan Road iaitu checkpoint kedua untuk bertemu dengan semua peserta dalam ekspedisi ini. Pada jam 8:00 pagi, aku telah sampai ke sini iaitu 45 minit lebih awal daripada masa pertemuan sebenar. Jika tidak terlajak naik bas ke Singapore Zoo, dan tidak perlu berpatah balik, aku akan sampai di sini lebih awal iaitu pada jam 7:45 pagi. Sedikit membanggakan apabila seorang Melayu sampai awal. Tidak. Tidak bangga pun kerana aku datang dengan tidak membawa nama Melayu, tetapi atas nama manusia.Kau tahu kan aku tak suka semangat kenegerian apatah lagi racist. Sedang aku mengunyah kuih onde-onde, terlihat kelihat seorang lelaki berumur sekitar 40-an keluar dari teksi dengan berpakaian sukan dan baju lengan panjang ketat seperti seorang perenang. Dia menghampiri lalu memalingkan muka sebaik sahaja mengetahui kewujudan aku di situ. Ya, aku dah faham dengan perangai manusia, bila tak kenal, diam seribu bahasa.

Dalam misi ingin mengubah dunia, aku memulakan percakapan.

"Hi, are you waiting for someone? Because I'm waiting for this bunch of random people coming from AMK."

Bunyi keras enjin kenderaan yang lalu lalang, menenggelamkan suara kami. Aku cuma boleh nampak pergerakkan bibir menyebut kalimah.

"Yup." (Permahaman komunikasi terputus)

Kami pun menyambung perbualan dengan berkongsi cerita pengalaman trekking atau mendaki gunung secara kasar. Seronok dapat bertemu dengan Sogi, walaupun usianya lebih tua daripada aku, jiwanya masih muda mengembara. Beliau adalah orang yang paling rapat dengan aku sepanjang ekspedisi ini. Dia berkongsi cerita ketika menetap beberapa tahun di Hong Kong dan sering melawati tempat-tempat sekitar pulau konkrit ini. Menamakan Hong Kong sebagai 'Kota Muram', Sogi menceritakan definisinya sendiri tentang Hong Kong yang tidak menepati jiwanya kerana rata-rata bangunan-bangunan rumah atau pencakar langit kelihatan muram dan hitam. Mungkin maksud dia, kota itu tak ada jiwa. Mati. Orang sibuk mengejar kemewahan dan hanya menghabiskan masa untuk wang daripada di rumah. Satu rumah untuk tiga orang ahli keluarga misalnya, adalah cuma 6m lebar dan 7m panjang. Rumah yang kelihatan seperti kotak ini adalah kerana kapasiti penduduk Hong Kong yang padat, maka mungkin pemerintah terpaksa membahagikan ruang HDB sekecil itu. Di ruang kotak itulah dapur, ruang tamu dan tempat tidur yang biasanya katil bertingkat. Mendengar cerita Sogi, aku rasa aku juga tidak akan betah tinggal dalam ruang kotak sebegitu. Sogi yang lahir daripada Surabaya ini, menceritakan keindahan kota wisata alam di sekitar Indonesia termasuklah Rinjani, Gunung Semeru dan Ijen. Selari dengan perancangan aku untuk ke sana menambah rempah tumis perbualan kami. Raut muka Sogi adalah lebih tampak orang Cina, tetapi masih lagi bisa berbahasa Jawa. Tercetus apabila aku cuba mengeluarkan segala bahasa Jawa yang aku tahu.

Mencari orang yang seumur muda seperti aku dalam kumpulan ini agak susah. Mungkin kerana anak-anak metropolitan Singapura lebih gemar menghabiskan masa dengan i-phone. menonton wayang dan trekking di dalam bangunan pusat membeli-belah yang berhawa dingin berbanding keluar melukakan kulit dengan terikkan Matahari.

Dua orang pelajar National University of Singapore mendekati aku ketika hendak memulakan perjalanan dari Seletar Nature Reseivor, Bukit Timah Park, menuju ke Macritchie Park. Aku faham, raut dan fizikal aku yang nampak seperti 'budak sekolah' adalah daya tarik mereka kerana cuma kami yang nampak muda dalam kumpulan itu. Summer dan Rain adalah dua orang mahasiswa berasal dari Tanah Besar China yang mendapat biasiswa pendidikan daripada kerajaan Singapura dan harus bekerja selama 3 tahun di sini sebagai satu ikatan atau 'bond' dalam perjanjian. Ini sudah menjadi perkara biasa di sini malah beberapa rakan sekerja juga mengalami perkara yang sama. Ini adalah suatu peluang yang baik untuk mendapatkan sumber pendidikan yang bagus seperti di Singapura. Perkara selebihnya yang berkaitan politik, aku tidak mahu bicara panjang dengan mereka. Baru berkenalan kan?

Summer nampak lebih energetik berbanding Rain. Dari tingkahnya, aku dapat buat kesimpulan, minatnya adalah lebih kepada mengembara dan mengenal budaya sekeliling. Aku sempat menceritakan hal tentang apa yang orang Islam praktikkan termasuklah solat lima waktu dan berpuasa. Kebetulan, rakan sebilik tidurnya adalah orang Islam. jadi bagi Summer, situasi terjaga dari tidur setiap jam 6 pagi adalah perkara biasa kerana rakannya itu sering bangun untuk solat Subuh.

Walaupun dia sebenarnya tidak merasa selesa dikejutkan awal pagi seperti itu, tetapi kata Summer,

"Other than that, she's perfect! I don't mind."

Toleransi dalam beragama. Yang lucunya, aku terlupa bertanya apa fahaman agama dia sendiri. Perbualan kami dilanjutkan tentang orang Islam yang betul-betul mengamalkan Islam dan orang Islam atas nama sahaja. Kesimpulan yang dibuat oleh Summer adalah melalui pemerhatian dia sendiri apabila mengembara ke beberapa tempat di Indonesia. Kesimpulan persoalan itu adalah biasa. Ada orang Islam baik, ada orang Islam jahat. Ada orang Kristian baik, ada orang Kristian jahat. Rain cuma mencelah dengan beberapa pendapat dan tertawa. Setelah cuba memacu perbualan dengan dia, baru dapat berkomunikasi dengan lancar. Aku menyebut beberapa patah bahasa Mandarin untuk memulakan perbualan. Taktik ini berkesan. Orang akan senang bila dapat tahu, orang lain menghargai budaya mereka sendiri.

"Ni hao ma? Wo hen hao. Xie xie ni. Wo deng peng you. Ke len lai. Kam papa, papa pu chai cia."

Aku betul-betul nak tarik perhatian gayanya. Amaran, ini bahasa Mandarin yang telah dirojakkan.

Sayangnya, tak dapat berbual panjang dengan Paul kerana beliau agaknya fokus mencari jalan dan menguruskan ekspedisi ini bagi memastikan semua orang dalam keadaan yang bagus dan selesa dengan keputusan dan haluan sepanjang pendakian. Sempat bertanya beberapa kerat soalan dan tidak lebih daripada itu bagi memberikan ruang buat Paul menjalankan tanggungjawabnya. Apapun sesuatu yang aku belajar tentang Paul ialah tentang perkongsian ilmu dan pengalaman kepada masyarakat. Beliau banyak menjalankan aktiviti 'volunteering' dan melalui itu, beliau banyak menyumbang tenaga dan idea untuk membangunkan beberapa tempat rumah anak yatim. Kalau tidak silap, ada sebuah rumah anak yatim yang Paul pernah sebutkan. 2015 akan menjadi tahun permulaan untuk aku rancakkan aktiviti sebegini. Sesuatu yang aku janji pada diri sendiri kerana terfikir untuk merasai dan menyumbang kepada masyarakat. Waktu belajar dulu, aku dibiayai oleh MARA dan Ronald McDonalds Children Charity (RMCC). Dua badan ini betul-betul membantu aku dalam melangsungkan pendidikan dan memberikan peluang untuk menimba bukan sahaja dalam bidang akademik tetapi perkara di luar akademik. Rasa tehutang budi lah sebenarnya. Aku cuma perlu bayar 1% daripada total perbelanjaan pendidikan di Universiti dan 0% untuk RMCC Scholarship. Ini lebih membuat aku terhutang budi. Ya.

Kami sampai di Macritchie Park lebih kurang jam 2 petang dan mengucapkan selamat tinggal sesama sendiri. Mungkin penamat daripada pertemuan ini kurang mengasyikkan, tetapi sepanjang perjalanan, 'teamwork' itu ada. Mungkin kami perlu mengakhiri pertemuan dengan majlis makan-makan atau makan siang bersama supaya penamat acara tidak terputus begitu tanpa tidak bertukar-tukar nombor telefon. Teknologi nampaknya tidak terbatas. Pulang dari situ, aku terus menambah kenalan di Facebook. Orang kata, gunakan teknologi semaksimum yang boleh.

Satu perkara yang aku belajar pada hari ini, ialah tidak kira kawan lama atau kawan baru, mereka akan sentiasa memberikan pegalaman yang baru buat kita, untuk kita pelajari dan untuk dikenang kembali. Cukuplah tak perlu huraian lain,

4:10 AM. Masih berjaga.

2 comments:

Keon Safaai said...

Summer tu perempuan dan Rain tu lelaki ke? Sbb pernah jumpa this one couple dari Mainland China, nama sama kat Kundasang Sabah last August.

Asyraf Maskan said...

Betul. Kebetulan. Mereka dari Chengdu, pelajar tahun akhir di National University of Singapore.