Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Puncak Panti Barat dan Separuh Perjalanan ke Sungai Pelepah Buat Pertama Kali Disambut Mesra Oleh Seekor Teman Baru

Sekejap ya, aku nak google berapa sebenarnya ketinggian Gunung Panti Barat.

460m bersamaan dengan 1510 ft. Maaf aku betul-betul tak hafal. Kira-kira jam 1200, kami sampai di puncak Gunung Panti Barat yang sering berkabus menutup pemandangan. Ternyata sejak dari tadi, kami tidak menemui sebarang bentuk manusia yang melewati atau mengikuti kami dari  arah belakang. Secara jujur, aku menyangka perjalanan ke puncak ini adalah mudah kerana cuma melihat angka ketinggiannya sahaja. (Ketuk kepala sendiri) Namun tidak semudah yang dijangka kerana kami berdua pertama kali ke sini dan terdapat banyak lokasi permulaan pendakian yang tidak begitu jelas dari arah mana ke mana dan sebagainya. 

Perjalanan dari Johor Bahru menuju ke Air Terjun Kota Tinggi yang kini sudah menjadi air terjun lumpur, memakan masa 40 minit, jika memecut kereta dengan rakus. Sudah lama sebenarnya tidak melewati jalan Ulu Tiram - Kota Tinggi - Mersing ini. Banyak perubahan pemandangan dari sisi kiri dan kanan jalan. Walaupun aku yang memandu, tapi mata tetap meliar melihat sekeliling. 

Cukup teruja dengan Kota Tinggi pada saat kami melintasi jambatan yang menuju ke bandar kerana kabus menyelimuti seakan smoke machine atas pentas lalu sedikit demi sedikit kabus pergi dan menayangkan gambaran Bandar Kota Tinggi yang sebenar. Mungkin kerana cuaca sejuk atau hujan sejak akhir-akhir ini menyediakan hawa sejuk sekitar Kota Tinggi. Terus terbayang kisah Sultan Mahmud mangkat dijulang. Dikisahkan, isteri Laksamana Bentan (aku tak tahu namanya siapa) mengidam ingin memakan nangka lalu diminta izin pengawal istana untuk membelah nangka kepunyaan Sultan di taman larangan. Tidak banyak yang dia pinta, cuma seulas nangka sudah mencukupi. Maka makanlah dia nangka kepunyaan Sultan itu dan bahagialah dia terasa sepanjang hari. Ketika itu, Laksamana Bentan sedang berlayar dan bertugas untuk Negara.  Apabila mendapat tahu bahawa nangkanya telah ditebuk, Sultan menjadi murka lalu memerintahkan pembesar membelah perut Dang Anum (baru ingat nama dia) lalu menyaksikan fetus Dang Anum, menguyah seulas nangka tersebut. Lalu terputuslah nyawa Dang Anum rebah di laluan singgahsana Sultan Mahmud. Setelah pulang dari pelayaran dan mendapat tahu Dang Anum sudah tidak ada, lalu Laksamana Bentan menyergah dan membunuh Sultan Mahmud ketika sedang dijulang selesai dia mengambil wudhuk untuk mengerjakan solat Jumaat. Dengan tidak semena-mena, Sultan menyumpah muntah darah tujuh keturunan. Disambut dengan petir dan guruh berdentum. Kesian Laksamana Bentan dan kebodohan Sultan mengikut kata pembesar untuk membelah perut Dang Anum adalah tidak boleh dimaafkan. (Mengeluh)

Sambungan kepada cerita asal. 

Untuk menuju ke lokasi permulaan pendakian, anda harus ke arah Air Terjun Kota Tinggi. 1 km sebelum pintu masuk, terdapat rumah tinggal dan jalan susur ke kiri. Oleh kerana kami berdua pertama kali ke sini, beberapa kali terlepas simpang kerana tidak pasti. Selepas simpang tiga, ada satu papan tanda 'Kota Tinggi Waterfalls' di sebelah kanan. Simpang rumah tinggal itu, ada di sebelah kiri jalan. Jalan masuk adalah tidak berturap dan semak kiri kanan.

Kami sempat bertemu dengan seorang lelaki berbangsa Cina (mungkin orang Singapura) yang sedang berbasikal untuk kepastian. Pelik kerana cuma kami sahaja yang berada di disitu tanpa ada manusia atau kumpulan manusia yang mahu mendaki ke puncak. Sebenarnya ada kawasan luas untuk parkir kereta sebelum jalan masuk ke hutan. Oleh kerana tidak tahu, aku meninggalkan kereta di separuh jalan masuk ke simpang. Apabila melangkah ke denai hutan, beberapa kali wajah aku ditampar dengan sarang labah-labah menandakan sudah 24 jam tidak ada orang yang melalui jalan tersebut. Dengan tidak menghiraukan perasaan sangsi, kami terus berjalan melewati denai-denai yang kurang jelas ada laluan orang atau pendaki. Maka beberapa kali kami tersesat arah. Beberapa kali patah balik kerana keliru dengan laluan orang ke kebun atau berburu dengan laluan pendaki. Tiada apa-apa tanda.

Maka dengan tidak semena-mena, muncul seekor anjing hitam yang nampaknya sudah terbiasa dengan orang seperti kami. Anjing hitam itu seolah-olah tahu bahawa kami tidak tahu jalan, jadi dengan memahami bahasa tubuh anjing, kami ikut arah kemana dia lewati. Akhirnya bertemu dengan beberapa tanda laluan. Kira-kira 30 minit juga masa terbuang sebab hendak mencari laluan permulaan yang betul.

Laluan ke puncak boleh dikatakan berakar dan lecak serta sering bertemu dengan pacat. Kawasan agak berkabus, dan banyak babi hutan yang lalu lalang sepanjang perjalanan. Mujur ada anjing hitam atau kami panggil 'Raff Raff' kerana dialah yang akan langsung ke depan dan menghalau babi-babi daripada menyondol kami. Berderau juga kerana jarang sekali bertemu dengan babi hutan yang ganas bunyinya dari jauh.

Hampir 2 jam adalah total masa yang diperlukan untuk sampai ke batuan 90 darjah sebelum betul-betul ke puncak. Batuan semacam rock climbing antara pemandangan menarik yang boleh dinikmati orang pendaki yang pernah ke sini. Di sinilah tempat untuk wajib ambil gambar. Konon-konon Rock Climbing padahal ada tersedia tali khusus untuk memanjat. Hutan simpan kekal Panti mungkin dijaga rapi kerana tali-tali masih elok cuma macam sudah lama orang tidak memanjat ke sini.

Aku hampir terlupa 'Raff Raff' adalah seekor anjing kerana sepanjang perjalanan, dia bertingkah laku hampir manusiawi dan ibarat seekor teman. Apabila tiba di batuan 90 darjah ini, Raff Raff duduk menghilangkan letih. Agaknya letih betul menjaga kami berdua sampai ke puncak. Kami tinggalkan dia keseorangan kerana Raff Raff tidak mampu memanjat batuan 90 darjah ke puncak. Kami tinggalkan dia dengan harapan nasi lemak ayam yang aku akan makan separuh akan aku jadikan hidangan buatnya nanti bila turun. Hampir dua jam kami menikmati rehat dan makan tengah hari di puncak. Jam 4 kami sudah sampai di bawah kerana turun memakan masa agak cepat.

Perjalanan seterusnya adalah ke Air Terjun Sungai Pelepah. Laluan yang aku jumpai ialah secara haram iaitu masuk ke kebun kelapa sawit. Tak tahu sebenarnya laluan sebenar. Kami tetap ambil jalan itu kerana mengikut hasil google dan blog orang yang pernah ke sana. Gerak dalam kumpulan kecil seperti berdua memang senang kerana tidak perlu banyak songeh.

Makcik jual kuih berdekatan pintu masuk Kota Tinggi Waterfalls adalah penunjuk kepastian kami kerana menurut dia, itu adalah laluan biasa ke sana. Separuh perjalanan, kami bertemu dengan dua orang Cina dan dua orang perempuan Vietnam yang sedang asyik mandi di gigi air. Sempat bertegur sapa tanpa dan mereka memaklumkan perjalanan ke air terjun adalah lebih kurang 4 km. Tidak menjadi masalah untuk kami, cuma ini pertama kali dan tidak tahu jalan sebenar ke sana. Kemungkinan untuk sesat memang ada sebab tak nampak orang lain yang ke arah sana. Jadi tidak ada istilah ikut orang.

Akhirnya beberapa kali hampir putus asa kerana pengakhiran perjalanan adalah hutan bekas ditebang dan tanah merah membara seluas hampir 4 ekar. Tidak tahu mana arah tuju, jadi kami melewati kebun kecil kelapa sawit sambil mengikuti bunyi air sungai atau yang kami sangkakan air terjun, Akhirnya kami menjumpai tanda jalan yang sering dilewati orang. Laluan merentas sungai ini adalah jalan ke Bukit Sisek dan juga menjadi laluan mountain bike atau motorcross. Oleh kerana kekangan masa, kami cuma berhenti di pertengahan anak sungai dan berendam sepuasnya. Mungkin akan ke sini lagi untuk ke beberapa tingkat air tejun Sungai Pelepah. Perkara yang menyedihkan adalah air sungai sebelum ke Air Terjun Kota Tinggi sudah dicemari dengan lumpur dan tanah merah berkemungkinan kesan pembalakkan dan buka tanah yang betul-betul boleh dilihat bersebelahan dengan Air Terjun Kota Tinggi. Kerugian besar buat dunia.

No comments: