Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Terpikat Dengan Ahli Keluarga Sendiri

Setelah beberapa minggu lalu dalam tempoh dua bulan, hujung minggu aku telah dipenuhi dengan segala macam aktiviti yang padat termasuklah aktiviti berasama keluarga. Bukan senang sebenarnya hendak meluangkan masa dengan keluarga disebabkan banyak hal yang telah menghalang aku untuk berbuat demikian. Boleh dihitung sebenarnya berapa kali aku balik seberang. Kalau tidak dua bulan sekali, adalah dua bulan sekali.

Secara jujur, aku lebih gemar mencari peluang untuk menghabiskan masa dengan kawan-kawan berbanding keluarga termasuklah mendaki gunung, berendam dalam air terjun, mengejar mentari pagi, menggapai matahari senja, atau sebagainya kerana terlalu individualistik dan demi kepuasan diri. Mengikut pemikiran aku, kalau dengan keluarga, pengakhiranya pasti hambar kerana mungkin kita sudah jarang bertemu sejak aku duduk jauh di asrama, di universiti dan hari ini, sibuk kerja jauh daripada keluarga. Ada ketika, apabila duduk seorang di dalam kamar, aku masih lagi mencari siapa-siapa yang boleh diajak untuk berjalan tidak kisahlah di mana-mana asalkan hujung minggu terisi. Ada ketika, kawan-kawan tidak membalas ajakkan dek kerana sibuk bekerja, belajar, urusan keluarga mahupun urusan isteri bersalin. Walhal, dalam kesibukkan mencari teman itu, aku lupa bahawa aku ada ahli keluarga, emak, abah, kakak, adik yang sudah siap sedia untuk menemani kapan saja. Secara logiknya, ibu bapa kita tidak akan kata 'tidak mahu' bila diajak kemana-mana kerana mereka telah siap sedia untuk apa sahaja sejak kita dilahirkan di dunia. Sejak saat itu, pandangan aku mula berubah. Aku tetap minat dan masih bergerak dengan haluan sendiri tapi kali ini, aku cuba mengajak keluarga untuk melakukan aktiviti yang aku sering lakukan tetapi dengan kadar berpatutan. Tidak bermaksud aku memaksa untuk mendaki gunung 6 hari 6 malam. Cukup sekadar memperkenalkan dunia aku kepada mereka. Nah, hasil penuaian idea itu, aku berjaya menghasilkan album foto 'Family Wak Maskan's Introduction to Hiking'. Pastinya aku tidak sabar untuk album-album yang seterusnya. Banyak hasil positif yang aku kaut hasil 'life-changing activity' ini. 

Benarlah orang kata, yang jauh asyik teringat, yang dekat tak terpikat. Hari ini, aku sudah terpikat dengan ahli keluarga sendiri. 

No comments: