Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Yap


Aku tersentak sekejap bila baca komen yang bermula dengan perkataan 'Yap' atas dinding Facebook. Yap, Ayap... yang sama bunyi dengannya. Aku sudah lama tak mendengar panggilan itu. Rupa-rupanya sudah lama aku tak balik lahai...

Padahal teknologi itu tanpa batasan. Tapi itulah bagi manusia, yang realiti tetap realiti. Sebab itu tak ada orang lagi merisik atau bertunang menerusi Facebook dan sebagainya lagi. Selepas beberapa minggu ini, agak kelam-kabut dengan pengurusan masa dan kerja-kerja dunia yang menggunung. Siapa lagi terkena kalau bukan manusia-manusia yang telah ditakdirkan bermaustatin di Bumi Tronoh ini. Bila kita disogokkan dengan masa-masa gembira dengan rakan-rakan, kita bukannya sengaja melupakan keluarga yang utama di sana. Itulah kalau sejak berumur belasan tahun dah duduk asrama, memang susah nak lekat kat rumah. Orang kata kurang lah masa-masa bermakna kat rumah. Tapi inilah antara kesan duduk asrama. 'Sakit Rumah' atau 'Homesick' ni kalau sudah hilang susah jadinya nanti.

Sengaja menulis sebegini, sekadar mengingatkan diri sendiri dan orang lain. Amat sukar untuk menjaga perhubungan sebenarnya. Memetik kata rakan yang seorang ini, 'dulu bolehlah mak kita yang tanya pasal kita, tapi sekarang, kitalah yang kena faham mereka'

Habis 2 Jun 2010, tamatlah Peperiksaan Akhir untuk semester ini tapi bila aku nak balik? Mintak cuti company seminggu sebelum mula? Jadi minta maaf aku tak dapat turut serta THJ yang di KL nanti.


No comments: