Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Debat Ala Parlimen


Assalammualaikum dan salam sejahtera, tuan speaker dewan, fraksi pembangkang yang saya hormati, fraksi kerajaan hari ini yang nampaknya, cukup berkenyakinan serta warga dewan sekalian.

Usul perdebatan kita pada hari ini, "Kaum Hawa Perlu Belajar Membuat Kuih Raya". Saya selaku ketua daripada fraksi pembangkang menerima definisi yang diutarakan oleh Perdana Menteri daripada fraksi kerajaan.

Warga dewan yang dimuliakan. Kami di barisan pembangkang ingin meletakkan beban pembuktian di atas bahu fraksi kerajaan. Kami mahu, mereka buktikan. Bukti yang jelas membuktikan bahawa kaum hawa perlu belajar membuat kuih raya. Bukannya faktor-faktor yang berupaya, ataupun pemangkin, tetapi bukti yang jelas.

Maafkan saya tuan speaker dewan. Kata-kata aluan ini membuatkan kepala saya pusing dibuatnya. Secara kolektifnya, jika tiada seorang wanita yang belajar membuat kuih raya, siapa yang akan menjual kuih raya? Realiti dunia pada hari ini menunjukkan bahawa kuih raya itu adalah produk, maka setiap produk pasti ada pengeluar. Tanpa pengeluar kuih raya maka anak-anak generasi ini bakal merayakan Hari Raya Aidilfitri tanpa kuih raya. Keadaan ini sungguh menyedihkan warga dewan parlimen sekalian.

Ramai generasi hari ini berkejar-kejar menggumpul kuih raya untuk sambutan Hari Raya Aidilfitri. Malah ada yang sanggup beli sahaja dengan mudah. Maka dengan itu ramai yang tidak mahu atau malas mempelajari ilmu membuat kuih raya. Kami di barisan pembangkang membawa usul agar semua lelaki atau perempuan mempelajari cara membuat kuih raya atas dasar, sekadar mencukupi untuk hari berbahagia tersebut.

Izin laluan yang berhormat! (Panggilan pertama)

Semua warga dewan duduk tidak senang. Ada yang terjatuh daripada kerusi dan ada yang terus lari ke tandas, hendak terkucil agaknya.

Izin laluan yang berhormat! (Panggilan kedua)

Semua warga dewan tertidur kerana bosan agaknya.

Izin laluan yang berhormat! (Panggilan ketiga)

Semua warga dewan terus bangkit!

4 comments:

azian azman said...

kuih raye vs kain pelikat...
aku lagi suke owg x lupe pakai kain pelikat compare ngan owg yg lupe buat kuih raye..

haha..ade kena mengena x?

Asyraf Maskan said...

ade itu lg brmakna tu...kain pelikat lebih kpd tggjwb hoho

ayieq said...

ah, rindu nya bahas ala parlimen :)

Asyraf Maskan said...

Ayieq: Cewah kan? haha kenangan tu