Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Seribu Tahun Takkan Mungkin


Misery lagu Maroon 5 menggetarkan tetulang osikel aku. Hujan lebat di luar sedikit-sedikit mengganggu melodi lagu ini yang buat kepala aku terhangguk-hangguk layan macam lagu reggae. Ada empat ekor kambing sedang bermain gelongsor. Oh bukan, sedang berteduh di bawah gelongsor kerana mungkin kambing tidak suka mandi hujan. Sebaliknya di bahagian court badminton, ada sekumpulan budak-budak kecil sedang seronok bermain bola dalam hujan. Setakat ini adalah bentuk hiburan di sini. Ada taman sebenarnya di hadapan rumah sewa aku ini. Sambil aku menaip benda alah ini, aku baring meniarap melepet di hadapan pintu sliding rumah. Hari ini hari melepak di rumah sewa yang macam padang bola ini. Tidak ada apa-apa selain oksigen, karbon dioksida, gas-gas adi, hidrokarbon dan adalah tiga jasad molekul yang kompleks.

Seperti kambing dan sekumpulan budak-budak tadi, pernahkah tertanya dengan perihal diri sendiri siapa diri sekarang? Kadang-kadang manusia hendak sesuatu itu nampak sempurna. Sesempurna mana, itu aku mungkin susah untuk nyatakan di sini. Bila nampak yang lain lebih sempurna, kita cuba untuk jadi begitu atau menjadi lebih baik.

Contohnya kau lahir dan sekarang engkau dalam kelompok jiwa-jiwa yang terletak pada tempatnya. Cukup sempurna. Ada kebiasaan, siap dengan pakej fizikal dan gaya. Kau akan sedar bila kau lihat orang di sekeliling engkau. Mereka berbeza dengan engkau. Perbezaan itu yang membuatkan tercetusnya pertanyaan tentang perihal diri sendiri.

Tanpa kita sedar juga, mereka juga sebenarnya tidak sempurna seperti yang dijangka.

Lagu Misery tadi sudah habis dimainkan. Diganti pula dengan lagu Bumi Putra Rockers, Seribu Tahun Takkan Mungkin. Seolah-olah menjawab persoalan tadi. Haha

2 comments:

OoizzioO said...

makin lama makin bagus ur bingkisan hati ni
metafora and hiperbola kiasan byk gak
=)
anyway...later if terturun KL aku dh tahu dah rumah mana nk lepak

k e r e p e k t e m p e said...

izzi ko brtmbh cool skrg haha white water rafting la mcm2 benda yg best ko buat. seronok

aku kt phg la izzi nk trn phg boleh je stay sini