Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Raya Haji


Baru selang beberapa hari pulang dari Felda Pasir Besar, Gemas dan Felda Chini, Pekan. Agak menarik raya kali ini sebab menumpang di kampung orang. Dapatlah merasai suasana kampung daripada aku beraya di rumah sewa di balok keseorangan. Haha. Ketawakan diri sendiri.

Dah lama rasanya tak dapat peluang melihat percikkan darah lembu dengan psikotiknya. Selain daripada dapat bergambar dengan lembu. Tugas melapah dan membogelkan lembu agak menariklah sebab bukan senang dapat tengok organ-organ yang pelik temasuklah organ yang itu. Sedikit menggelikan tapi cukup buat aku tertawa dalam hati ketika aku jadi orang asing di situ. Tapi orang-orang di Felda sana tak langsung mengasingkan aku. Rasa memang permai lah kalau menetap di sana daripada menetap di rumah taman yang kita pun tak tau bangsa apa yang duduk sebelah rumah.

Kemudian aku fikir bila aku dah ada duit nak beli rumah, aku nak bina rumah kampung sajalah nanti. Ada kolong bawah rumah, boleh buat letak garaj kereta. Lepas itu, adalah gaya moden sikit, rumah kayu gabung dengan tingkap kaca yang besar. Bila selak langsir, boleh nampak monyet bertenggek dengan sinaran matahari menyeri. Tapi tak tahu zaman akan datang macam mana lah bentuk bukit-bukau dan pokok-pokok nanti.

Raya Haji yang cutinya sehari saja dah cukup memuaskan aku walaupun tak dapat balik rumah sendiri. Dah memang nasib aku asyik merempat ke mana saja haha. Tapi aku tak serik nak lagi hoho. Kalau kena campak di Sabah ke Sarawak ke, negeri orang ke, negara orang ke, aku nak saja.

2 comments:

penaberkala said...

beraya rumah sapa cab
best la, dpt try beraya di felda

k e r e p e k t e m p e said...

beraya rumah mus, dgn kampung die kt n9. sehari je cuti tapi bejalan dr pg smpai subuh haha