Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Apabila Tetulang Osikel Aku Makin Sensitif Bergetar


Penangan Kingdom of Rebel #2 membuatkan tetulang osikel aku tak berhenti bergetar. Sekecil-kecil bunyi daun pintu tandas dibuka dan bunyi jiran sebelah berkumur-kumur pagi tadi, buat aku rasa menghargai setiap desibel bunyi di sekeliling. Baru aku tahu serba sedikit betapa indah dan cantiknya bunyi di sekeliling kita jikalau kita menghargai setiap bunyi yang dikurniakan-Nya. Ini adalah aku sebagai pengunjung pertama kali ke dalam dunia mereka.

Bukan sekadar bunyi kicauan burung, desiran angin, malah bunyi guruh, bunyi dengkuran, bunyi geseran tapak kasut dan banyak lagi bunyi yang tak dapat aku hitung, setiap daripada satunya dapat merangsang emosi, pastinya. Ertinya, bila dengar bunyi daun pintu dibuka, timbul perasaan sangsi iaitu sangsi siapa yang akan muncul, risau iaitu adakah sesuatu yang datang itu akan memomokkan kita? Wow! (jerit aku dalam hati) Kadang-kadang kita sendiri tidak perasan, bahawa bunyi sekeliling kita ini sebenarnya mempengaruhi emosi kita pada suatu masa dan ketika.

Menariknya, hasil gabungan bunyi-bunyian ini lah yang membentuk cerita atau kisah hidup kita dan juga perasaan kita setiap hari. Aku bayangkan, bunyi seperti melagukan kisah hidup kita setiap hari. Itu adalah apa yang aku dapat pada hari atau malam itu. Dalam dekat aku menghayati lagu mereka. Dalam dekat aku memahami mereka. Semoga dalam dekat ini semua bisa mendekati pencipta.

Terima kasih kepada Kamal Sabran dan Space Gambus Experiment (jikalau nasib baik terbaca entri ini) kerana sudi menjemput Tronoh Theatre Shop, dan kami, si pelakon bisu untuk menghilangkan kesan-kesan ruam dan gegata kami untuk berlakon kerana kami tak serik dengan ruam-ruam begitu, walaupun banyak sekalipun. Haha

(menamatkan entri ini sambil menghayati bunyi papan kekunci laptop ditekan-tekan)
jjhhhsndfllfo jenskjr rtu4nw93n9jfrpw03 kidkinjfu99900jjn
(sedang menaip dan cuba improvise buat muzik guna papan kekunci laptop)

No comments: