Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Buang


Hendak sahaja aku buangkan kerisauan ini seperti aku buang plastik air nescafe ais tadi. Aku fikir aku perlu tamatkan dan habiskan atau lengkapkan tugas ini sehabis baik kerana esok bakal menyusul tugas yang seterusnya. Saat-saat sukar sebegini macam cabaran mendaki puncak Everest pun aku tetap harus kuatkan diri.

Seperkara yang timbul dalam perbualan dengan rakan-rakan tadi ialah bagaimana rasanya lembu dicucuk hidung dan begitulah kami di universiti ini. Disuruh itu dan ini supaya jadi begini dan begitu. Contohnya, wajib hafal fakta ini untuk mendapat 100% markah, daripada wajib memahami fakta ini untuk mendapat 100% penghayatan. Betul ke? Kalau setuju, angkat tangan macam saya (gaya pergelangan tangan berpusing-pusing) [1]

[1] Mamat Khalid, Hantu Kak Limah Balik Rumah (2010), HKLBR, Tayangan Unggul Sdn Bhd.

Baiklah aku sudah terpengaruh dengan tatacara menulis rujukan, kerana asyik menulis laporan ini. Semacam penat membuat alasan macam itu dan macam ini. Jadi apa kata pelajar sendiri (termasuk aku) mula menghargai ilmu. Macam mana? Perlukan penghayatan. Contohnya kau belajar macam mana nak berjalan dulu. Kemudian kau variasikan cara berjalan. Kau guna kebolehan berjalan untuk berlari dan seterusnya melompat. Setelah berjalan, kau boleh pula memanjat dan seterusnya sehinggalah sampai waktu nanti kau tidak lagi bisa berjalan. Macam ilmu yang dimiliki manusia iaitu terbatas dan tidak tercapai 7 lautan dakwat.

Aku cakap macam ini sebab nak memotivasikan diri sendiri dan orang lain Insya-Allah sebab memang kuat bebenor cabaran orang nak mencari ilmu sama seperti berperang. Konsepnya, jangan sampai otak-otak kita ini dimakan oleh Zombie macam orang yang masih tidak berfikiran terbuka. Seperkara lagi, jangan biarkan emosi dan ego menjadi pemandu kepada tindakan atau percakapan kita, kerana takut terbabas. Boleh tak jangan merasa diri terlalu hebat untuk dibandingkan dengan orang lain? Kerana kita semua sama daripada tanah, di mana di situ juga lah kaki kita berpijak. Bila dah bertambah umur ini, barulah aku dapat alami perkara sebegini dalam skala besar. Semoga dijauhkan.



No comments: