Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Kadang-kadang Kena Ikut Arus


Umur 5 tahun atau 4 tahun atau 3 tahun dulu memang kau tak banyak benda untuk difikirkan. Tugas kau ialah makan, tidur dan ikut sahaja arus zaman pada ketika itu. Ikut arus tuntutan pemikiran kanak-kanak, iaitu bermain.

Sekarang memang berbeza, bila banyak pula senarai perkara yang kau perlu buat. Daripada basuh baju, tugas menyiapkan projek sampai nak kena balik rumah sebab dah lama tak balik. Radius itu lebih besar. Dalam radius ini, banyak perkara yang kena sentuh. Bayangkan tanpa kesibukan hari ini, bagaimana akan datang kau dapat buat keputusan sebab semuanya nak kena buat keputusan.

Kesibukan hari ini, yakni waktu belajar sambil buat kerja luar kuliah, sebenarnya satu anugerah yang patut kau syukuri. Sebab waktu ini kau dapat ramai kawan untuk berkawan. Boleh buat semua perkara tak kira sesibuk mana. Yang penting suka. Suka sahaja bukan bermakna kau bazirkan masa dan kurangkan masa belajar. Tak rasa ke, waktu sekarang lah adalah waktu terbaik untuk buat apa jua benda. Haha (gelakkan diri sendiri)

Kadang-kadang aku rasa terperangkap di sini. Kalaulah aku... Eh tapi tak juga, sebab aku gembira dengan apa yang aku buat sekarang. Setiap apa yang berlaku ada hikmahnya. Kalau sudah terjilat, manakan dapat tertahan dengan nikmat itu. Tak pula menolak. Maka teruskan meratah sampai puas tunas lidah kau merembes. Kadang-kadang kena ikut arus juga, macam kau buat waktu kecil dulu.


2 comments:

penaberkala said...

masa kita sedang lalui arus ini, memang rasa ngeri
tapi bila dah lepas dan berlalu pergi, baru rasa nikmatnya yg tak terperi
masa tu la baru kita rasa nak kembali
tapi mustahil, sebab hari-hari akan tetap berlalu pergi

aih, cobaan

k e r e p e k t e m p e said...

haha sangat betul. kita akan rindu waktu-waktu macam ini. akan.