Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Lone Ranger

Mata aku terkebil-kebil mengipas-kipas dengan lekasnya memberi sebab aku mengantuk. Keduanya, dari pagi sampai ke malam, mata zahir aku menatap skrin yang tak sudah-sudah papar longgokkan kata-kata hikmah dan maki di Twitter. Seronok sebenarnya bila kau dapat mengadu, menyatakan, dan bercerita dekat orang lain. Yang kau mungkin tak kenal. Orang yang rapat dengan kau dah bosan dengan modal kata-kata kau hari-hari sebenarnya. Menyampah tahu? Erm tapi bukan semua orang seperti lone ranger.

Mengapa selalu dicampak sana dan sini dalam keaadaan lone ranger?

Selalu sangat persoalan itu terdetik. Definisi lone ranger bagi aku: 

Tidak mempunyai geng fokus kalau berjalan ke mana-mana, namun bergaul dengan semua jenis geng. Geng yang lazimnya dilabel di Universiti, adalah geng budak belajar, geng surau, geng gila-gila remaja, geng Pantai Timur, geng Pantai Barat, geng baju ketat, geng bola, geng kelas kau maria, geng facebook, geng pancing, geng orang kaya, geng weirdo, geng Dota, geng tangkap gambar, geng gelabah berpersatuan, geng haters, dan sebagainya. 

Suka gerak kerja seperti pergi ke market Village 5 atau pergi membayar saman mahupun pergi ke tandas, tidak berteman. Selalunya tidak mengambil isu sentitif seperti ditinggalkan atau tidak diajak makan malam bersama.

Lone ranger pada dasarnya nampak 'semua aku tahu' kerana optimis bahawa segalanya ada jalan penyelesaian. Mungkin selalu diperli, tetapi paling penting baginya tidak suka menyusahkan orang lain.

Mungkin sering dipandang sebagai subjek yang pelik untuk dikaji. Ini kerana lone ranger mempunyai minat tertentu dan cenderung berperangai dengan pelbagai karakter. Contohnya, di dalam kuliah akan nampak sopan, tetapi tidak di luar kuliah atau di dalam karaoke jamban. Namun begitu, tidak semua menyukai sifat multi-karakter ini kerana agak unik yang menjengkelkan.

Selalu menghargai apa jua bentuk teguran. Teguran untuk berkenalan, teguran membina dan teguran melaknat. Paling rapat dengan dirinya sendiri. 

Gerak hati kuat dan boleh nampak sedikit individualistik. Tidak mudah menunjukkan kasih-sayang berlebihan. Senang kata, dia anggap orang itu akan tahu sendiri melalui jalan rahsia urusan Tuhan. Sangat sensitif tetapi tersimpan. 

Secara kolektifnya, tak salah jadi lone ranger. Atau sebenarnya dia salah satu spesis forever alone? (Hanya Tuhan saja yang tahu)

No comments: