Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Air Masin Buat Tatapan




Mak aku pernah ajar, mak siapa-siapa lah mesti pernah ajar. Kalau sakit gigi berkumur-kumur dengan air masin. Mesti rasa lega lepas tu. Kalau sakit gusi rasa bergusi kembali. Kalau sakit gigi, rasa tahi gigi kembali.

Air masin memang banyak misteri. Bagaimana laut boleh masin? Bukan sebab ramai yang berpeluh dalam air, terlalu lama berendam. Itulah kecantikkan alam ciptaan-Nya. Jadi selaku khalifah di Bumi ini, tak salah menghayati air masin untuk tatapan.


Berkesempatan manfaatkan cuti hari minggu sehari selepas tahun baru di Pulau Pangkor. Mencari ketenangan. Biasa dengar kan ayat ni. Tapi memang betul. Berbaloi belanjakan duit untuk mendekatkan diri dengan alam semulajadi, berbanding belanjakan duit berjoging ke kompleks membeli belah. Perbandingan dia macam beli sayur dengan beli crocs. Mana lebih untung?


Tinggi atau rendah bukan ukuran, tapi kombinasi menarik bila disusun mengikut urutan





Lompat setinggi mana awan boleh dicapai. Supaya jatuh nanti di peringkat awan yang tertinggi.



Ikatan persahabatan ubat paling mujarab



Kita tetap perlukan tempat bergantung. Di tepi kita sentiasa ada yang tersenyum dan di belakang kita sentiasa ada yang tunduk.



Kita umpama wira untuk selamatkan diri kita sendiri dan juga orang lain




Tersandar dengan kecantikkan, tertembok dengan kesulitan. Itulah hati yang baik



Seperti memasak meggi untuk isteri



Fungsi tali selain mengikat, ia membelit
Seperti lidah, mengikat janji, membelit pun juga



Di luar lembut, di dalam tak kecut



Di luar kecil, tapi tak terkucil


Menyerah tak semestinya kalah



Jangan muda tapi gigi tiada


Enggang sama ranting, ranting sama rapuh



Pengalaman hidup paling bermakna ialah hidupkan api dalam kegelapan


Walaupun kita di atas batu kejayaan, berjaya selepas menyelam dengan kesulitan, kita mesti pandang ke belakang semula


Cuma ada dua lubang dan dua pendayung untuk berkayuh tanpa mengeluh



Seburuk mana rakan anda, anda lagi buruk







3 comments:

penaberkala said...

kecil2 cili api la ko acab
gua caya sama lu,haha
thanx ajar aku snorkeling,bergabung tenaga utk berkayak dan bawak aku naik jetski dgn penuh bergaya

nice experience!
jom kledang,haha

k e r e p e k t e m p e said...

mmg best!
jom kledang ramai2..

Ayie a.k.a Nyei said...

bapak kuul nyer..heehehe