Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Mungkin Sudah Lali



Mak aku punya tegak lurus tak bengkok



Aku sedut air teh Krisantimum dengan straw panjangnya 20cm. Bayangkan hasil gabungan 2 straw kita dapat bina. Teguh dan utuh. Waktu-waktu begini pula aku terbayang pembaris panjang yang emak aku guna untuk menjahit baju. Pembaris berwarna oren dengan senggatan skala yang jelas berwarna hitam. Ada lubang kecil di hujungnya. Emak aku ikat dengan tali rafia untuk jadikannya sebagai penggantung pada paku di dinding. Selain fungsinya untuk mengukur berapa ela atau depa kain baju lepas tak berjahit, mak aku selalu gunakan sebagai perisai. Perisai untuk buat aku duduk senyap. Dulu aku memang macam ulat taik. Menggelincat tak tentu pasal.

Hobi aku bermain sepit baju buat dinasour dan melompat atas kerusi kayu yang kusyennya macam ketupat. Bila aku buat bising, habislah betis aku kena hinggap pembaris itu. Lepas itu aku mula menangis tapi cuba nak tahan nangis. Gembeng kot. Adalah beberapa kali pembaris tu patah sebab aku. Bukan aku gigit, betis aku yang gigit sampai patah.

Bila datang rumah orang, selagi tuan rumah tak jemput minum, kalau aku capai cawan habislah aku kena cubitan kaum hawa yang berbisa. Tapi mungkin aku dah lali, aku macam sudah tak ada perasaan bila ada orang marah aku (selalunya). Yang aku buat ialah senyum dalam hati. Macam tengok hasil seni ekspresi muka orang marah. Haha gila. Bila orang marah, aku susah nak marah balik walaupun dia yang buat aku marah. Maka sampai sekarang, kalau ada orang emosional dengan aku memang aku terasa tapi aku susah nak melayan. Selain minta maaf kalau benar-benar aku buat salah. Tapi kalau hentam kromo nak emosional sedangkan boleh lagi rasional, aku malas dan penat nak melayan.

Haha


6 comments:

Half said...

gembeng la ko..
waa.. lama xckp perkataan tu..
jom budyakan bahasa jawa kite kat utp cap

[ acabond ] said...

tula dh lama x ckp prktaan tu..dh brzaman kot

Half said...

kememey la ko.. wakaka

[ acabond ] said...

ko la siput gendot (kontra sgt)

syafiq effendi faliq said...

patutlah ko bersopan santun, ho ho ho, baguih2, hidup jawa!

[ acabond ] said...

patutla aku 'sopan'