Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Hari Sabtu Malam


Baru rasa selesa lepas mengalas laptop dengan kotak kasut Blundstone, 'The Greatest Australian Boot Company'. Kasut company percuma. Bukan beli pun. Tak perlu dibanggakan. Haha. Macam itulah kadang-kadang ada perkara yang kita suka banggakan sedangkan tidak perlu dibanggakan, atau tak perlu berbangga-bangga. Contohnya seperti di bawah.

(Bayangkan ada gambar lelaki berpeluk dengan makwenya.)

Aku balutkan tiga bantal dengan selimut aku yang berkotak-kotak oren itu dalam susunan memanjang. Kemudian aku baringkan. Memang nampak macam bentuk jasad sedang berbaring. Sengaja buat begitu untuk hidupkan rumah sebelum aku keluar. Lampu tandas dan lampu ruang tamu yang tak rupa ruang tamu aku buka suiznya biar nampak ada orang di dalam rumah. Kononnya taktik untuk mengelakkan pecah masuk rumah.

Malam itu aku terus berlalu dengan moto milik bapaku ke Kuantan. Tujuan utama nak menghiburkan hati yang keseorangan untuk hari minggu begini. Sadis sekejap. Mungkin ini memang rasanya membujang. Jalan raya daripada Balok Pantai, Beserah sehingga Bandar Kuantan terasa macam 'bapak aku punya'. Alamak rasanya macam jiwa rempit biarpun bukan motor RXZ mahupun motor EX5 yang kutunggang. Sedikit sebanyak mengalir sedikit jiwa rempit itu. Alah, sama sahaja konsepnya, pulas minyak dan tukar gear kelajuan. Mazda 6 pun kalah tau aku potong tadi.

Balik daripada menonon wayang, jam 12.00 malam lebih kurang aku terus pusing-pusing Kuantan lagi. Sengaja melihat suasana malam. Banyak 'benda' yang aku jumpa tapi biarlah rahsia. Selepas pusing-pusing hampir 20 minit, aku pun berniat pulang. Memikirkan jalan makin lengang nampaknya.

Berlalu di Pantai Batu Hitam. Ada bau-bau wangi, tapi selalu aku endahkan. Mungkin bau sabun kakak atau makcik yang tengah mandi tengah malam. Sambil memulas minyak, aku jeling-jeling di cermin sisi, manalah tahu ada benda pelik. Kemudian nampaklah benda hitam terbang-terbang. Nampak macam panjang saja. Berderau juga. Dalam cermin sisi kanan motor aku. Bila tiba lalu di bawah lampu jalan, barulah aku perasan itu ekor kepala sweater aku rupanya. Berderau juga lah.

Kemudian aku pun sudah bosan dengan cerita-cerita pusing Kuantan daripada tadi. Hendak disimpulkan cerita, aku dapati dalam kebisingan siang, dalam kesunyian malam, tidak dapat mengalahkan kesunyian dan kebisingan di dalam hati.

Bila aku sampai depan pintu pagar rumah, aku tersengih bila nampak ada orang terbaring di ruang tamu. Aku rasa lega, nampaknya dah ada teman. Aku bukak pintu sliding. Baru teringat itu bantal-bantal yang aku balut tadi. Siot.

8 comments:

azian azman said...

ahahaha..ko ini!
bru bpe jam ko bungkus bantal 3 bijik tu pun da lupe..

[ acabond ] said...

bukan lupa, tipah tertipu

penaberkala said...

housemate mana?
layan gak ye merempit sorang2?

[ acabond ] said...

haha semua balik rumah layan gak la drpada duduk rumah bosan kah3

Half said...

budus, sendiri buat, sendiri lupa.. layan blues la post ni

k e r e p e k t e m p e said...

kan... haha

SaPek said...

gile gigih merempit sorg@.. x seram ke bro?

k e r e p e k t e m p e said...

yelah nak harapkan korang turun gebeng... humppppphhh