Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Jangan Main Sorok-sorok


Lepas aku selak sliding door rumah, ternampaklah dua ekor cicak jantan atau betina aku tak tahu. Tapi yang pasti nampak macam tengah berbincang pasal seekor cicak yang nampaknya berseorangan di sudut paling hujung siling berandah rumah.

Ditambah dengan angin malam yang sepoi-sepoi bahasa, daun-daun kering berguguran. Dah macam aku rasanya berseorangan di rumah sewa ini. Seperti biasa setiap kali hujung minggu. Bila kaki aku tak kemana-mana. Tiba-tiba dua ekor cicak tadi datang menghampiri cicak yang keseorangan tadi. Mereka akhirnya merangkak bersama-sama ke arah lampu pendaflour, untuk memanaskan badan rasanya.

Begitulah, kalau sudah umur macam ini, janganlah yakin sangat dapat menyelesaikan masalah sendiri. Mungkin aku boleh cakap, tabiat suka simpan masalah sendiri. Rasa yakin dapat menyelesaikan masalah sendiri. Sebab utama, mungkin merasakan masalah itu masalah kecil, malu untuk menyatakan masalah, tidak mahu menyusahkan orang lain, tidak mahu memperbesarkan masalah dan yakin dapat menyelesaikan masalah sendiri.

Aku dapat lihat tabiat ini ada pada seekor cicak yang keseorangan tadi. Kalau dia sendiri datang ke arah dua ekor cicak tadi kan mudah. Lagi cepat masalah dia selesai. Berbanding dia kena tunggu dua ekor tadi datang ke arahnya. Barulah dapat sama-sama merasai kehangatan lampu pendaflour. Cicak oh cicak.

Sudah terbiasa tak mahu membabitkan masalah sendiri dengan orang lain. Tak boleh sebenarnya. Sehinggakan masalah yang membawa kesan besar. Sebab dulu-dulu mak sendiri dah bagi nasihat jangan main sorok-sorok waktu maghrib nanti kena sorok dengan hantu. Apa pun waktu bekerja lah terutamanya, jangan sorok masalah sendiri-sendiri. Apa pun, ada feedback daripada member aku. Ayatnya berbunyi begini.

'Sembunyi yang duka, tunjuk yang gembira'
atau lebih tepat, 'Hilangkan yang duka, tunjuk gembira'

Oh disebabkan aku nak berkongsi masalah, aku nak berkongsi masalah penyakit kencing tikus yang agak berleluasa sekarang. Nama penyakit macam tak yakin je kan sejenis penyakit. Tapi bahaya. Sila elakkan pergi ke kawasan perkelahan seperti air terjun atau sungai sebab kebanyakkan kes di Kedah dan Pahang adalah tempat-tempat macam ini. Untuk sementara waktu. Risau juga kalau muntah-muntah balik dari air terjun. Simptom-simptom sahaja. Jadi beringat sebelum terlambat. Kalau rasa demam yang kau memang rasa badan lenguh-lenguh terus kejut doktor bangun tidur! haha (kes doktor kat klinik UTP)

4 comments:

penaberkala said...

menarik
cicak menjadi teladan, abstract!
ak baca smbl bygkan cicak2 tuh,haha

nurATHIRAH said...

"sembunyikn yg duke,tunjukkn yg gumbira" hehe i lyke ayt nie..

k e r e p e k t e m p e said...

selalu kalau kesepian selalu nampak cicak haha

k e r e p e k t e m p e said...

ayat tu dari member aku