Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Berlari

Berlari. Mungkin tak ramai tahu aku suka berlari. Berlari jauh jaraknya. Puasnya tak terkalahkan jarak yang aku tinggalkan. Dalam suasana hujan atau panas, itu membuatkan pelarian semakin berhala tuju. Kalau panas, kita akan terus berlari untuk sampai ke tempat redup. Kalau hujan, kita akan terus berlari untuk sampai ke tempat yang teduh.

Ini macam motivasi dalam kehidupan. Motivasi sekeliling. Sebab itulah aku suka mendaki gunung. Kenal apa yang dijumpai sepanjang perjalanan pergi, pulang, sedang.

Semalam aku berlari ke kota Kuala Lumpur. Kota lumpur sarat dengan bendang kemajuan. Kadang-kadang aku rasa tidak adil sebab tak semua 3.5 juta anak Malaysia merasai hasil bendang ini. Cendawan tumbuh sebab bila spora jatuh ke tanah. Ikutlah angin itu... kalau ke barat... ke barat lah banyak cendawan tumbuh.

Semalam aku menumpang di rumah Syakir. Sempatlah berlari-lari di dewan membeli-belah Times. Berbujang lapok dengan haf dan syakir. Puteri dan Katak haha... Tertidur pun ada lima minit. Tapi jalan cerita agak menarik buat aku gelak.

Malam ini di rumah Haf pula. Tepuk bantal terus tidur. Orang mengantuk disorongkan bantal. Esok tengah hari objektif utama berlari ke KL.


Eh! bukan yang ini!


Haaa yang inilah objektif utama berlari ke KL

Tahniah Abg Lut. Walaupun baru kenal dulu waktu Jebat 2007, aku rasa sangat dihargai, sebab dia ingat lagi nama aku. Semoga bahagia bersama keluarga isteri dunia akhirat. Sekecil-kecil penghargaan, sebesar-besar sanjungan.

Memang sejuk mata memandang. Hati pun boleh sejuk. Jangan pula dingin. Biasalah pengantin berpegangan tangan. Kata dah bersuami isteri. Jangan cemburu haha.

Bila cerita pasal kahwin, sekarang ini sekeliling aku cerita pasal kahwin, cari pasangan lah. Pasal mas kahwin. Siap keluar tips-tips. Tak kurang hebat sekarang ini tengah panas cerita dua pasangan ni... aku pun jadi tiang lampu hijau. Ramai juga yang jadi lampu hijau. Mak lampu hijau lagi lah ada. Terang benderang!


Itulah bila kita sampai ke Pekan Kematangan, kita mula berfikir tentang hal-hal ini. Kenalah ada perancangan. Senyap-senyap macam sloth. Slow and steady orang kata...




*Gambar ihsan anwar


2 comments:

- k.arifin - said...

motip letak gambar lorong haji taib? is it in ur dream list? haha. well, envy lak tengok korg gi our first tts member(student) nyer kenduri kahwin.

k e r e p e k t e m p e said...

hahaha sinonim sgt kl dgn benda tu..xde maknanya nak brmimpi jadik tut....
mekot...kitorang teruja nk g srwk mkn nasik minyak~