Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Hendak, tapi... akhirnya


Hendak,tapi

Nak berbasikal takda mountain bike. Nak berlari kasut dalam stor. Nak mendaki kena tunggu sem depan. Entah jadi entah tidak. Owh intern... Nak berenang, air kolam kering. Entah tiba-tiba kemarau panjang. 26 Disember ni ulang tahun Tsunami yang sudah membuka besar-besar mata kita semuanya untuk melihat betapa Agung kekuasaan-Nya. Kalau di Kelantan banjir, di sini kolam renangnya kemarau. Habis kena sedut dek mesin penyedut air pakcik AZAR. Untuk tujuan penyelenggaraan. Takpe aku masih menunggu selama aku di sini. Di UTP.


Akhirnya...

Dalam tempoh seminggu ini, ipoh sudah jadi rumah kedua. Bilik dah jadi hotel bermalam. Dalam tempoh ini, banyak perkara yang menarik berlaku. Keselesaan dalam geng ini alhamdulillah semakin baik. Selesai beberapa perkara yang dulunya aku tak dapat bagi komitmen. Tinggal minggu hadapan perkara yang utama insyaallah selesai.

Kali kedua kempunan nak masuk panggung untuk Avatar haha. Alhamdulillah nasib tak seburuk kisah Batu Belah Bertangkup sebab semalam baru menontonnya. Reaksi aku, wow! Tak rugi duduk barisan paling hadapan untuk tempoh 2 jam 30 minit. Yang pasti animasi aplikasi cgi memang mantap. Jalan cerita penuh dengan simbolik kepada dunia pada hari ini.


Penulis dan pengarah James Cameron punya trade mark tersendiri
Tagline yang best Avatar

"I see you..."
"I see you..."

Kalau Titanic

" You jump, I jump"




Pandangan aku, Avatar adalah simbolik kepada golongan yang diperhambakan untuk mencapai objektif busuk sebuah pihak. Kalau sekarang, jelas realiti dunia hari ini dah terbukti. Yang paling menarik, mesej utama yang nak diperjuangkan dalam Avatar ialah semangat cinta akan alam sekitar. Tema yang sangat mudah tapi sampai mesejnya dengan jalan cerita yang menarik. Dalam filem ini bagi aku ada unsur-unsur perjuangan tentera Islam dalam peperangan Badar. Tentera berkuda, tentera memanah dan malah ditonjokan pula kontra jenis ktenteraan moden dan tradisional.

Secara ringkas yang aku faham, cerita ini mengisahkan golongan yang tamakkan kekayaan hasil dalam tanah Pandora, tempat asal kaum Na'vi. Lebih spesifik Home tree, iaitu pokok besar tempat tinggal kaum Na'vi. Kalau kita lihat,Pandora atau Home tree adalah simbolik kepada sumber minyak negara Iraq. Paling jelas isu nuklear sebagai bahan letupan yang ingin digunakan untuk memusnahkan Home tree seperti yang diceritakan dalam filem ini.

Dalam cerita ini, pihak rakus tersebut mewujudkan Avatar, sebagai umpan untuk menggerakkan strategi diplomasi dengan kaum Na'vi. Avatar sebenarnya ialah hamba yang dicipta gabungan genom manusia dan kaum Na'vi. Avatar belajar cara hidup mereka dan bila sudah menjadi salah satu daripada mereka, mudahlah kalau nak buat perjanjian untuk berpindah ke tempat lain. Jadi senang pihak yang tamak nak rampas hasil kekayaan bumi Pandora. Ini pula simbolik kepada dakyah Barat yang meresapkan budaya dalam budaya bangsa lain dalam masa yang sama mendalami bahasa dan cara hidup mereka.

Bila cara diplomasi tak berjaya, jadi perang pilihan terakhir. Yang sangat menarik...dah macam dicaturkan, konklusi kepada permasalahan ini, masalah peperangan, ialah akhirnya merupakan semangat ketuhanan. Memang jelas, kaum Na'vi diceritakn percaya kepada pokok suci yang mendengar isi hati mereka. Tempat mereka mengadu. Kalau nak di pendekkan, dalam apa jua keadaan, Islam adalah jalan peyelesaian.

Dalam cerita ini pun ada disebut pasal Valkyrie. Pemerintahan Nazi Jerman. Banyak lagi sejarah falsafah, Perang dunia kedua yang dipadatkan dalam filem ini. Bagi aku filem ini memang terbaik, segala isu dipadatkan dalam filem ini. Memang berbaloi untuk tontonan dan pengajaran.


Operasi Valkryie



Misi aku lepas ini. 'M' untuk Muallaf. Seterusnya BL, P, M, dan JB. hehehe

Owh malam tadi di JJ Ipoh ada orang menari sempena hari Natal. Nampak muka-muka orang Melayu yang berjoget?






4 comments:

OoizzioO said...

beza kan yerk
definisi joget yg sbnr...
joget adalah sejenis tarian
kalo dah baju mcm ni
sah2 bkn joget

k e r e p e k t e m p e said...

hahaha jgn jadikan isu tau... mksud aku..diorang berjoget lawak lah..haha lagu black eye peas lawak haha

penaberkala said...

avatar mmg best
tp scene tuh pendek sgt,hak3

[ acabond ] said...

owh scene tuttttttttt hahahahahaha..hani suka tuuuu