Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Aku Bercerita Pasal Hujan










Waktu kecil aku dulu, aku diajar untuk rajin-rajin tutup cermin guna kain batik atau gebor (bahasa Melayunya ialah selimut) bila nampak kilat. Ini nasihat orang-orang tua. Macam pelik tapi secara logiknya. Cahaya bergerak dengan 3 x 10^8 m/s dan bunyi akan datang kemudian dengan halaju yang lebih rendah berbanding cahaya kilat. Kemungkinan kita akan mati disambar petir bila terpantul pada cermin. Bayangkan betapa bijaknya nenek moyang kita dahulu.

Hendak menunjukkan bahawa kita ini sudah moden, bergurau senda pun di dalam Facebook. Kalau dulu orang suka dengan istilah warong kopi. Warong kopi tempat orang main dam haji dan mengeteh dan bersenda gembira sampai gelak bergempita. Samalah juga dengan Facebook konsepnya yang lebih virtual. Kalau kita gabungkan warong kopi dengan facebook, jadilah Old Town White Coffee yang menjadi kegilaan sekarang ini. Macam DSLR. Senang-senang saja korek duit beli selonggok dengan lensa pelbagai kuasa.



Bijak juga orang 'bukan Melayu' ini buat bisnes. 'Idea' itu yang mahal. Kesimpulannya tidak kira siapa kita, anak siapa, anak pengutip sampah, anak bos ke, kalau ada idea, atau ilham, kita akan tetap dipandang mulia menggila.

Sempat bermain hujan semalam dengan minah dua orang ini. Seorang sahabat yang sudah lama tak berjumpa cuma terserempak 3 saat selalunya. Kepulan awan mendung dengan cerah macam memberitahu aku bahawa sebenarnya manusia kurang bersyukur. Bila panas macam dalam ketuhar, sibuk mengaku diri 'hot' atau terlalu panas almaklum 36 darjah celcius maksimum suhunya. Kalau sampai bilik terus buka baju. Tapi bila hujan, mengadu baju tak kering dan sebagainya. Kalau kita berada di antara kepulan awan mendung dan awan cerah, entah apa yang kita minta lagi. Salji agaknya.



Bahagia rasanya bila dapat kembali berlari macam dulu. Dah lama pendam. Larian mungkin tak segagah dulu. Tapi yang aku kutip petang semalam ialah apa yang ceritakan.

Bahagia juga rasanya dapat berlari dalam hujan dengan minah yang dua ini. Terasa macam kembali waktu zaman kecil dahulu. Bermain hujan dengan lecak. Baju kotor tapi sekurang-kurang tercolet sedikit pengalaman untuk diri sendiri dan orang lain juga.


Gambar sendiri ambil selepas basah kuyup

Chicken Chop V4 keras macam mounting board.



6 comments:

Half said...

bestnyeeeeeeeeee!!!

k e r e p e k t e m p e said...

owh nantikan next entri hhahahha

nuZoul said...

haha..
rugi haf xde
best kooot men ujan

k e r e p e k t e m p e said...

sangat rugi kot haf ko balik haha kan nuzul~

nifi a.k.a beliamuda said...

keras ke? aku rasa cam ok je. mungkin sebab ko dah basah, dia kasi keras sikit. :P

Asyraf Maskan said...

keras kot mcm papan haha. xtaula knapa arituh chicken cop dia pn kejung french fries kejung semualah