Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Kejam Terhadap Langit


(Baca dengan penuh emosi dendam)

Langit adalah seorang gadis sunti. Terima kasih daun keladi saiz besar (nada perli). Ya, kerana kau sudi menangis kerana aku. Bukan aku minta, tetapi kau yang menangis sendiri, kan? (mata di atas tangan di dada) Garang kau yang mengguruh pada waktu itu kekadang buat aku rasa nak berhadas kecil pula. Sejuk!

Walau apa pun, waktu kau menangis, gebor itu membaluti aku bagai anak kecil dibedong dan seolah aku menggonggong angin kerana menahan sejuk itu tadi. Dua, tiga hari ini aku memanfaatkan kesedihan kau untuk tambah fokus buat kerja dunia (eyes rolling). Kerja untuk akhirat juga. Kau tak perlukan pujukan aku kot. Kerana Tuhan takdirkan kau untuk menangis, dan memberikan peluang kepada orang-orang lain, seperti aku untuk menikmati kesedihan kau. Itu kau kena terima. Kerja-kerja aku pun makin nampak hasilnya walaupun aku harus tak peduli pasal kau, langit. Kejam kan? Nanti kalau kau dah berhenti menangis, beritahu aku. Aku nak ucap padan muka kat kau!

(Terima kasih Tuhan kerana menurunkan hujan dan ilham)

No comments: