Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Dari Sini Nampak Bukit Timbalan Johor

Latar Belakang Taman Bunga Istana Johor


Dengan kos RM0.00, siapa kata tak boleh melencong kat JB ni. Antara kawasan yang boleh kita dekatkan diri dengan alam semulajadi. Kalau bangun pagi kita jumpa elemen air, apa kata kita tambah dengan elemen udara dan air. Baru ada kick!

Lepas subuh, waktu yang baik kalau nak berjoging di Taman Bunga Istana Johor. Dengan nikmat penglihatan, kita boleh tengok matahari terbit di tengah-tengah bandar Johor Bahru. Owh dari puncak bukit sini, boleh nampak Bukit Timbalan. Terletaknya bangunan Tanjung Puteri / Sultan Ibrahim. Di Johor ni, bagi aku, bangunan nilah yang jadi mercu tanda. Boleh dikatakan aku obses dengan bangunan ni sebab sangat tinggi dan klasik. Tapi mungkin pusat pentadbiran Johor ni akan berpindah dalam kawasan pembangunan Iskandar. Owh memang cantik. Dari sini nampak Bukit Timbalan. Pergi banyak kali kompom tak bosan.


Bukit Timbalan dari Taman Bunga Istana Johor


Haha yang paling penting, suasana pagi kat sini memang segar. Laluan berjoging yang melingkar bulat penuh dengan hijau warna pokok dan redup dengan teduhan kanopi pokok ru yang besar. Di sebelah kiri laluan nanti kita dapat hidu bau haiwan hamis-hamis atau hanyir-hanyir atau kepam-kepam. Haa..itulah yang spesial di sini. Belakang zoo Johor saja.

Dan memang aku,Faris,Hasyiemey dan Daus bernasib baik dapat bertembung dengan sejenis lotong terlepas dari zoo. Kalau jumpa jangan lari. Buat-buat macho lepas tu berjoging dengan yakin. Kalau berhenti jalan, lotong ketawa selamba dapat lari, makcik cina kat belakang ketawa nampak tak ada gigi.

Spot yang menarik ialah tanah paling tinggi di kawasan ni. Kelihatan golongan berumur berbangsa Cina melakukan Tai Chi. Agak bangga melihat telatah diorang. Bayangkan dan pastikan kita ada di tempat yang sama waktu dah tua nanti.



Kera-kera bersangkutan


Spot yang kedua ialah bangunan lama atau tinggalan. Aku pun tak tahu bangunan zaman jajahan Inggeris dulunya tempat untuk apa. Tapi bila masuk dalam bangunan tu, macam masuk dalam zaman tu. Spot yang menarik untuk fotografi.

Seterusnya bukit menghadap Selat Tebrau atau Stulang Laut. Sebelah kiri adalah Istana Johor yang biru putih. Memang cantik. Spot ni terdedah dengan cahaya Matahari. Boleh betul-betul rasa vitamin D meresap dalam kulit. Di hadapan adalah pemandangan selat tebrau. Spot ni pun sesuai untuk ambil gambar. Bayangkan udara adalah daratan, tanah adalah awangan. Haha






Kera-kera bergayutan

Kesimpulannya, kalau bosan macam harem... Rajin-rajinlah ke sini. Lagi-lagi yang suka sangat dekatkan diri dengan alam semulajadi. Kalau rasa bosan, kitalah yang bosan, macam tiba-tiba kalau bau busuk, kitalah yang busuk sebenarnya!




2 comments:

Half said...

kalau kita rasa kacak.. kita lah yg kacak sebenarnye.. bukan orang lain...

TAPI... kalau kita rasa tinggi, kita mmg tak tinggi mana pun.. hahahahhahahahaa

k e r e p e k t e m p e said...

erkkkkk.... wei haf, sorila tarikh tu trpaksa fix.. sebab member aku ada yg balik awal..jadik tarikh itu yg paling sesuai