Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Ketawa Sambil Mengemutkan Mulut


Pada satu malam, aku tergelak kuat di hadapan cermin yang sangat besar luas perseginya. Ketawa yang berjaya menghasilkan gelombang bunyi dengan amplitud tinggi. Ketika itu aku berada dalam bilik bercermin dan berkarpet, sebelah bilik tarian di Blok Ko-kurikulum, di hadapan ramai orang. Tiba-tiba aku rasa aku tak matang dengan hilaian ketawa seperti itu. Pulang ke bilik, aku menghadap cermin. Perasaan yang sama. Buat muka sedang berfikir dan aku tanam idea untuk kurangkan ketawa semacam itu sebab takut-takut mematikan akal. Dalam masa yang sama, aku cuba ketawa sambil mengemutkan mulut. Sumpah tak jadi. Selongkar balik idea yang aku tanam tadi.

Walaubagaimanapun, kena kurangkan lah ketawa berdekah-dekah yang keterlaluan. Daripada Abu Hurairah r.a., bersabda Rasulullah SAW:

"Jangan kalian banyak ketawa, kerana banyak ketawa itu mematikan hati."

Daripada Abu Dzar r.a., dia berkata:

"Rasulullah SAW tidak pernah tertawa selain daripada senyuman"
(HR Muslim & Ahmad).

Aku percaya, senyuman walau sesisir kecil, boleh membuatkan segala-galanya menjadi positif.


No comments: